Åhléns lanserar digitalt varuhus

Åhléns lanserar digitalt varuhus

Åhléns lanserar en ny e-handelslösning där den digitala och fysiska shoppingupplevelsen integreras. En viktig del i satsningen är att paketutlämning och returhantering erbjuds i samtliga varuhus.

Inför e-handelslanseringen har Åhléns utvecklat företagets erbjudande, för att bättre möta kundernas efterfrågan i gränslandet mellan det fysiska och digitala varuhuset. Inledningsvis erbjuder Åhléns ett noga utvalt online-sortiment inom mode för dam, herr, barn och accessoarer, samt skönhet och heminredning, med en attraktiv mix av Åhléns egna och externa varumärken.

- Åhléns satsar på e-handel för att kunna kombinera det bästa med digitaliseringens möjligheter, med servicen somkan erbjudas när våra kunder besöker varuhusen. Med våra 73 varuhus i Sverige kan vi möta kundernas ökande efterfrågan på en attraktiv kundupplevelse i ett digitalt och fysiskt gränsland, säger Stefan Danieli, CFO och tf. VD för Åhléns.

Kunder som handlar på nätet kommer att få sin online-vara levererad hem, till ett postombud eller
till valfrittÅhlénsvaruhus. Varuhusenansvarar för utlämning och returhantering av online-varor. Kunden kommer oavsett leveransform att vid behov kunna välja att lämna tillbaka inköpta online-varor på valfritt Åhlénsvaruhus.

- Vi ser att e-handeln har nått en viss mognad och att vårt erbjudande, som bygger på att integrera vår digitala och fysiska kundupplevelse ligger rätt i tiden. Vi kommer fortsättaatt utöka sortimentet samt hitta ännu fler synergier mellan det digitala och de fysiska varuhusen framöver, det här är bara början, säger Cecilia Mortimer Meurling, e-handelschef Åhléns.

Sortimentet som erbjuds vid lanseringen täcker mer än 20 000 varor. Målet på längre sikt är att öka detta till 48 000 varor, vilket motsvarar mängden varor i ett större Åhlénsvaruhus, som Uppsala eller Mall of Scandinavia.

Åhléns e-handel finns tillgänglig via åhlens.se.

Monica Hultgren Andersson, Presskontakt, 070-556 45 83

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkare varumärken med drygt 70 varuhus i Sverige. Vi är varuhuset som noga väljer ut produkter och lösningar för livets alla dagar, på ett enkelt, inspirerande och tillgängligt sätt för våra kunder. Åhléns omsätter 4,9 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB.   www.ahlens.se