Åhléns öppnar 82:a varuhuset

Åhléns expanderar och den 21 februari slogs dörrarna upp till det 82:a varuhuset, denna gång i Birsta City utanför Sundsvall. Åhlénsvaruhuset är beläget på entréplan i Birsta City och besökarna kan i ett helt nybyggt varuhus handla från Åhléns samtliga affärsområden; mode, skönhet, hem och media. – Det känns mycket spännande att vi är på plats här i Birsta City för att möta både nya kunder och kunder som känner oss från andra städer. Centrumet är nytt och fräscht och jag är övertygad om att vi kommer vara ett mycket bra komplement till övrig handel, säger Jonas Stenergard, varuhuschef för Åhlénsvaruhuset i Birsta. Åhléns har idag 82 varuhus från Boden i norr till Ystad i söder. Åhléns fortsätter att satsa på en mix av egna och externa varumärken, exempelvis inom skönhet där Åhlénsvaruhuset i Birsta City har ett brett utbud av externa varumärken. – Birsta City är ett exempel på där vi valt att etablera oss utanför stadskärnan och ser fram emot att vara en del av ett nyöppnat och sjudande shoppingcenter, säger Seija Fallemark, regionchef, Åhléns. För ytterligare information kontakta: Seija Fallemark, regionchef, Åhléns, telefon: 070-319 80 99 Jonas Stenergard, varuhuschef Åhléns Birsta, telefon: 060-51 55 31 Monica Hultgren, pressinformation, telefon: 08-402 81 04 / 070-556 45 83 Åhlénsgruppen är ett ledande detaljhandelsföretag i Sverige med inriktning på snabbrörliga specialvaror. Verksamheten är koncentrerad till fyra affärsområden – Mode, Skönhet, Hem och Media. Åhléns driver idag 82 varuhus i Sverige och 23 butiker i Norge. Kosmetikkedjan Kicks har 114 butiker i Sverige och 12 i Finland och heminredningskedjan Lagerhaus har 23 butiker. Det nystartade butikskonceptet myself & friends består av 5 butiker. Totalt omsätter Åhlénsgruppen cirka 5,7 miljarder kronor exklusive moms. www.ahlens.se Åhlénsgruppen ingår i familjeföretaget Axel Johnson AB tillsammans med Axel Johnson International, Novax, Servera och Svensk BevakningsTjänst samt delägda börsnoterade Axfood och Mekonomen. Gemensam ägare är Antonia Ax:son Johnson med familj. Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson AB cirka 50 miljarder kronor och har omkring 17 000 anställda. www.axeljohnson.se