Åhléns överskott från bärkasseförsäljningen går till integrationsinitiativet ÖppnaDörren

Åhléns har sedan 2015 stöttat integrationsinitiativet ÖppnaDörren som verkar för att bygga broar mellan nya och etablerade svenskar. 2017 intensifierades Åhléns engagemang och än en gång skänks överskottet från bärkasseförsäljningen till ÖppnaDörren som för perioden januari-juni 2018 uppgår till 792 765 kr.

Sedan 2017 tar Åhléns 2 kr betalt för varje bärkasse och har valt att skänka överskottet till ändamål som står i linje med företagets värdegrund som bygger på jämlikhet, mångfald och hållbarhet. Sedan september 2017 har totalt 1 412 765 kr skänkts till organisationen.

– Att verka för integration och allas lika värde är viktigare än någonsin. Vi är stolta över samarbetet med ÖppnaDörren och arbetar fokuserat tillsammans kring integrationsstärkande initiativ. Tillsammans med våra medarbetare och kunder kan vi göra stor skillnad och har därför även i år valt att skänka överskottet från bärkasseförsäljningen till ÖppnaDörren för att främja evenemang och aktiviteter som bidrar till ett mer inkluderande samhälle, säger Sofia Bothelius, Produktions- och hållbarhetschef.

Utöver att skänka bidrag har Åhléns tillsammans med medarbetare och kunder deltagit på Järvaveckan och genomfört varuhusevent med ÖppnaDörrens samtliga initiativ ”Yrkesdörren”, ”Invitationsdepartementet”, ”Kompisbyrån” och ”Svenska med baby” som skapat spännande möten mellan nya och etablerade svenskar.

- Som ideell verksamhet är det fantastiskt att få samarbeta med Åhléns och tillsammans engagera deras kunder med målet att genera fler möten mellan etablerade och nya svenskar, vi delar samma värderingar och vision. Att vi dessutom får detta generösa tillskott för att driva och utveckla ÖppnaDörrens integrationssatsning innebär stora möjligheter för oss att växa, säger Amelie Silfverstolpe, verksamhetsledare för ÖppnaDörren.

Monica Hultgren, Presskontakt Åhléns, tel 070 556 4583 mail: mhu@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken med 61 varuhus i Sverige och e-handel via åhléns.se. Vi är varuhuset som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se