Andreas Stenman - Ny Varuhuschef på Åhléns City Stockholm

Andreas Stenman går till Åhléns City i Stockholm

Andreas Stenman har rekryterats som ny varuhuschef för Åhléns City i Stockholm. Han tillträder tjänsten den 27 mars 2017.

Utöver ett omfattande personalansvar kommer Andreas ansvara för att driva försäljningen och verka för att utveckla kundupplevelsen i varuhuset.

- Det ska bli otroligt spännande att ta mig an rollen som varuhuschef för Åhléns City i Stockholm. Åhléns har ett av marknadens starkaste varumärken och Åhléns City som är Åhléns flaggskepp ser jag fram emot att tillsammans med alla medarbetare göra till en än mer härlig shoppingdestination för kunden, säger Andreas Stenman.

Andreas har en bred detaljhandelserfarenhet, både från strategiska och mer operativa roller. Han har varit försäljningschef på Rusta och har även en längre bakgrund inom Lidl från olika roller med försäljningsansvar. Nu senast kommer Andreas från rollen som vd för XXL Sport & Vildmark.

Åhléns City Stockholm är Åhléns största enskilda varuhus och har årligen 13 miljoner besökare. Det ligger centralt i Stockholm, ovanför T-Centralen och i nära anslutning till Stockholms centralstation.

- Sedan Åhléns City öppnade 1964 har det varit en av Stockholms i särklass mest besökta platser och en självklar internationell shoppingdestination. Vi ser fram emot att se varuhuset utvecklas ytterligare under Andreas Stenmans ledning, säger Åhléns försäljningschef Katarina Blomqvist.

Åhléns genomför ett omfattande förändringsarbete med målet att stärka positionen som Sveriges ledande varuhuskedja. Omnihandel, som handlar om att kombinera nya e-handelsmöjligheter med attraktiva fysiska varuhus, har hög prioritet. Under 2016 tillträdde Gustaf Öhrn som ny VD och Katarina Blomqvist som försäljningschef. Rekryteringen av Andreas Stenman utgör en viktig del i det fortsatta förändringsarbetet.

Monica Hultgren, Presskontakt Åhléns, tel: 070-556 4583 mail: mhu@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken med 66 varuhus i Sverige och e-handel via åhléns.se. Vi är varuhuset som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se