Stefan Danieli utsedd till tillförordnad vd för Åhléns

Åhléns har utsett Stefan Danieli, nuvarande CFO, till tillförordnad vd för Åhléns när nuvarande vd, Gregg Mowins, lämnar sin post under hösten för att gå vidare i sin karriär.

Stefan Danieli har innan han började på Åhléns haft ledande befattningar på bland annat börsnoterade RNB Retail and Brands och dessförinnan på Eyeworks Scandinavia AB.

-Stefan har i sin roll som CFO på Åhléns spelat en viktig roll i vårt pågående utvecklingsarbete och varit en nyckelperson i att stärka varumärket och varuhuskedjan Åhléns. Stefan kommer som tf vd att fortsätta arbeta med att förbättra Åhléns säger Thomas Axén, vd och koncernchef för Axstores.

Gregg Mowins har varit vd för Åhléns sedan början av 2012. Åhléns har under den perioden utvecklat och stärkt sin position och sitt varumärke. Försäljningen har ökat mer än marknaden, och varuhusen, inte minst Åhléns City i Stockholm har moderniserats med satsningar på mode, hem, skönhet samt på mat och upplevelser.

– Gregg Mowins har under sina tre år som VD framgångsrikt stärkt Åhléns. Under Greggs ledning har antalet klubbmedlemmar ökat till över 2 miljoner, Åhléns har tagit marknadsandelar, ett nytt varuhuskoncept har lanserats och nya affärer lagts till. Därtill har Gregg rekryterat mycket kompetenta medarbetare som säkrar en fortsatt utveckling av Åhléns som nu går in i en spännande fas med ytterligare satsningar på varuhuskonceptet och positionering i digitala kanaler med e-handel som startar 2016. Allt i strävan att bli Sveriges starkaste varumärke inom detaljhandeln, säger Thomas Axén, vd och koncernchef för Axstores.

En rekryteringsprocess har påbörjats för att hitta Åhléns nästa vd.

Monica Hultgren, Presskontakt Åhléns, tel: 070-556 4583 mail: mhu@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 76 varuhus i Sverige och 26 butiker i Norge. Vår mission är att förenkla, förbättra och förgylla livet för våra kunder varje dag. Under 2014 omsatte Åhléns 4,9 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare mötte 80 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axstores.  www.ahlens.se