Air Leap utökar kapaciteten på flera linjer

Air Leap startade sin flygverksamhet i Sverige den 11:e juni i år på sträckan Mariehamn - Arlanda, och har sedan dess öppnat flera linjer.

Idag bedriver bolaget även trafik mellan Karlstad - Arlanda, Jönköping - Arlanda samt Mariehamn - Åbo.

Flyglinjerna har trafikerats av inhyrd kapacitet. Fredagen den 19 oktober har bolaget erhållit sitt flygtillstånd utfärdat av Transportstyrelsen, därför kommer trafiken att produceras i egen regi i framtiden.

Destinationerna Mariehamn - Arlanda, Mariehamn - Åbo samt Jönköping - Arlanda har tidigare trafikerats av flygplanstypen Jetstream 32 med plats för 19 passagerare där nu bolaget ökat kapaciteten till 33 passagerare per avgång med flygplanstypen Saab 340, en ökning med 42 procent.

Trafiken mellan Karlstad - Arlanda har överträffat förväntningarna sedan trafikstart, därför ökar bolaget antalet avgångar per vecka från 22 avgångar till 36, en ökning med 38 procent.