Burger King etablerar sig i flygplatsstaden Airport City Stockholm

Lördagen den 3 maj invigde hamburgerkedjan Burger King sin nya restaurang i höjd med avfarten från E4 i Rosersberg, som är en del av den framväxande flygplatsstaden Airport City Stockholm. Restaurangen invigdes med pompa och ståt när ordförande för kommunfullmäktige i Sigtuna kommun, Gun Eriksson (s), och Rosersbergs IK:s marknadsansvarige, Robert Zetterquist, fick uppdraget att klippa invigningsbandet.

- Som ordförande för Sigtuna kommunfullmäktige hälsar jag Burger King varmt välkomna till Sigtuna kommun, sade Gun Eriksson inför ca 200 inbjudna gäster.

Arbetet med att färdigställa Burger Kings lokaler har pågått ett tag, men nu står restaurangen klar för att ta emot sina gäster. Rosersberg har blivit ett expansivt område och utvecklingen av Rosersbergs industriområde, som är en del av den framväxande flygplatsstaden Airport City Stockholm, går i raskt tempo.

Ett 60-tal anställda under ledning av restaurangchefen Jesper Skullman kommer arbeta på Burger King i Rosersberg. De flesta anställda kommer från Sigtuna kommun och ett par stycken från Rosersberg. Restaurangen blir med sina 200 sittplatser en av kedjans större i Sverige.

- Det här är en av de största restaurangerna i Sverige, och den har en strategisk placering där den nu ligger på vägen till Arlanda och Sigtuna från Stockholm, berättar restaurangchef Jesper Skullman.

- Vi är såklart jätteglada att kunna erbjuda grillade hamburgare av högsta kvalitet men även för de nya arbetstillfällen som restaurangen skapar, framförallt för ungdomar där Burger King i många fall är det första riktiga jobbet och första smaken på arbetslivet, fortsätter han.

Burger King blir en viktig samarbetspartner till den lokala idrottsklubben, Rosersbergs IK.

Vid Airport City Stockholm pågår en exploatering av Sveriges första riktiga flygplatsstad där företag och verksamheter samverkar med övriga världen på gångavstånd i en levande stadsmiljö. Läs gärna mer pågående aktiviteter och etableringar på Airport City Stockholms hemsida.

Airport City Stockholm är ett samarbete mellan delägarna Swedavia AB som äger, driver och utvecklar tio flygplatser i Sverige, Sigtuna kommun – Airport City Stockholms hemkommun, samt fastighetsutvecklingsbolaget Arlandastad Holding AB. Airport City Stockholm skapar en modern flygplatsstad med en levande stadsmiljö och har som uttalad ambition att bli ett av Stockholmsområdets mest livskraftiga kunskapskluster.