Sigtuna kommun årets nyföretagarkommun 2012

Sigtuna kommun har utsetts till årets nyföretagarkommun 2012 av NyföretagarCentrum Sverige och Visma Spcs.

Juryns motivering:
"Sigtuna kommun har under lång tid verkat för start av nya företag och byggt upp rutiner som förenklar för nyetableringar, uppmuntrat småföretag att delta i upphandlingar och samverkat med ledande aktörer inom nyföretagande. Helt enkelt skapat ett gynnsamt företagsklimat. En väl genomtänkt strategi som ger förutsättningar för ökat nyföretagande.”

Den vinnande kommunen får en prissumma på 100.000 kronor från Visma Spcs för att disponera på stipendier till lokala inspiratörer. Syftet är att uppmuntra initiativ och företagsamhet. Juryn består av representanter från NyföretagarCentrum Sverige och Visma Spcs. Priset delades ut på landets största nyföretagarmässa, Eget Företag fredagen 12 oktober på Stockholmsmässan, Älvsjö.

Sigtuna kommun erbjuder attraktivt boende, ett rikt kulturliv och naturnära livskvalitet inom bekvämt pendelavstånd från flygplatsstaden Airport City Stockholm.

Fotograf: Ingela Bjurenborg