AIRWATERGREEN OCH SVENSKA KYRKAN STARTAR SAMARBETE FÖR VATTENDISTRIBUTION TILL ETT AV VÄRLDENS STÖRSTA FLYKTINGLÄGER

Svenska kyrkans Internationella Arbete och Uppsalaföretaget Airwatergreen startar samarbetet ”Liter för liter” om dricksvattenförsörjning där det behövs som mest – för människor på flykt. För varje liter vatten som Airwatergreen avfuktar ur svenska kyrkor under 2016 täcker företaget kostnaden för lika mycket rent dricksvatten i flyktinglägret Za’atari i Jordanien.

I Za’atari bor idag 81 000 syriska flyktingar, vilket egentligen gör Za’atari till Jordaniens fjärde största stad. Även om Svenska kyrkans huvudfokus ligger på psykosocialt stöd så är rent vatten en grundförutsättning för att flyktinglägret överhuvudtaget ska fungera.

Varje dag dör över 1 000 barn på vår jord på grund av avsaknaden av rent dricksvatten. Airwatergreen bildades 2009 med visionen om att bota dricksvattenbristen i tredje världen. Tanken var att kunna ställa ut aggregat i avlägsna byar, flyktingläger och regioner utan tillgängliga brunnar, och med hjälp av solenergi och företagets egen teknologi utvinna rent dricksvatten direkt från luften.

Under resans gång riktades huvudfokus om mot fukthantering i kalla utrymmen, där man tidigare haft svårt att hitta lösningar som fungerat effektivt i låga temperaturer. Svenska kyrkan har blivit en av företagets största användare, där man tidigare nödgats värma oanvända kyrkor enbart för att förhindra fuktrelaterade problem. Sedan första installationen i mars 2014 finns nu ett hundratal avfuktare utspridda i 10 av de 13 stiften.

Den ursprungliga visionen om dricksvatten i tredje världen har dock aldrig glömts bort.

”Samarbetet med Svenska kyrkan ger oss en fantastisk möjlighet att komma tillbaka till vårt ursprung och samtidigt göra en insats för att hjälpa människor i nöd”, säger Jonas Wamstad, VD och grundare av Airwatergreen. ”Det kan tyckas ironiskt att vi i Sverige har så mycket vatten att vi vill bli av med det, samtidigt som andra inte har något alls. Vi kommer nu kort och gott avlägsna vatten där det gör skada, och tillföra vatten där det behövs som mest.”

För varje liter vatten som Airwatergreens avfuktare avlägsnar ur svenska kyrkor under 2016 täcker företaget kostnaden för minst lika mycket rent vatten till flyktinglägret Za’atari i Jordanien, med hjälp av Svenska Kyrkans Internationella Arbete.

Kontaktpersoner för samarbetet: Christian Lagerlöf på Svenska kyrkan (070-3624704) samt Carl-Henrik Tibblin på Airwatergreen (018-800 44 00).