Installation i Virserum. Foto: Peder Lindbom, AIX Arkitekter

AIX stöder Fridays For Future

Fredagen den 27 september kommer AIX Arkitekter uppmärksamma Fridays For Future genom att fokusera extra på klimat- och hållbarhetsfrågorna.

AIX arbetar efter devisen att bra arkitektur är hållbar arkitektur och vi fördjupar kontinuerligt vår kunskap i frågor som rör hållbarhet, klimat och träbyggande. I veckan har vi skrivit på Swedish Architects Declare Climate & Biodiversity Emergency, vi arbetar aktivt i LFM30 och med Färdplan för Fossilfrihet 2045 och med utvalda delmål bland de Globala målen. Detta innebär bland annat att vi kunskapsutvecklar och samarbetar för att erbjuda kunder arkitektur med medveten klimatpåverkan, arbetar för en snabbare omställning av branschen mot klimatneutrala designmetoder, i möjligaste mån uppgradera befintliga byggnader och påskynda övergången till material med lågt koldioxidavtryck.

Fredagen den 27 september kommer vi att fokusera extra på klimat- och hållbarhetsfrågorna för att även här hos oss uppmärksamma Fridays For Future. Vi kommer att hålla seminarier och diskussioner om hur vi som arkitekter kan accelerera vårt bidrag för att bromsa klimatkrisen. De medarbetare som sedan vill gå ut och manifestera frågans allvar har möjlighet att ta ledigt från arbetet och till exempel medverka i den arrangerade klimatmarschen.

Är du nyfiken på hur vi jobbar med klimatpåverkan, vill du få en extra genomgång av ditt projekts möjligheter eller veta mer om hur byggsektorn påverkar klimatet och vilka alternativ som finns? Kontakta oss gärna.