Ny arena på Hammarby IP

Ny arena på Hammarby IP

Hammarbys allsvenska damer har under året huserat på Zinkensdamms IP. Detta då deras ordinarie spelplats på Kanalplan inte håller för allsvenska krav. Nu har dock bygglov beviljats för en upprustning och tillbyggnad av Hammarby IP, som Kanalplan egentligen heter, där AIX projekterat en ny arena med nya läktare, entré, omklädnadsrum, belysning, m.m.

Kanalplan, som fyllde 100 år i september, var länge hemvist för alla Hammarbys A-lag i fotboll, ishockey och bandy och har under åren även varit arena för boxning, friidrott och speedway. Dessutom har den hela tiden varit en viktig del av Södermalms ungdomsfotboll och skolidrott. Dagens elitidrott representeras av Hammarbys damlag som hösten 2014 åter tog steget upp i landets högsta serie, en sejour som tyvärr bara blev ettårig denna gång. Men nästa gång det spelas allsvensk fotboll på Söder kommer det att vara på en fin, nyrustad arena.

Vi har tillsammans med Stockholms Fastighetskontor och Idrottsförvaltningen utformat en ny arena som ger ökat publikunderlag med 800 sittplatser och nya omklädningsrum för representationslagen En byggnad som tillför många kvaliteter till den klassiska idrottsarenan och ger en inramning som signalerar värme och intimitet, säger Klas Eriksson, ansvarig arkitekt på AIX.

En brokonstruktion från trappavsatsen vid Bohusgatan ger publiken en tillgänglig och funktionell entré till läktarens översta nivå. Byggnaden förses även med hiss och toaletter, anpassade för olika besökares förutsättningar. Markplanets entré, med vändkorset, behålls i sitt befintliga läge under den nya bron.

Vi synliggör ett miljövänligt byggande i trä som är ett klimatsmart och förnyelsebart byggmaterial, fortsätter Klas. Stommen är en klassisk limträkonstruktion med pelare och takkonsoler över sittplatserna. Läktartaken, gångbron och ytterväggarna är tillverkade av massivträelement som erbjuder snabbt och lätt montage. Även fasaderna består till större delen av synligt trä och känner samhörighet med det anrika klubbhuset.

Huvudläktaren är inglasad på tre sidor för att erbjuda en vind- och väderskyddad miljö för publik, matchsekretariat och mediarum. Österut mot parksidan byggs en mindre läktare under tak som ersätter de äldre gradängerna. Kanalplans nya arena planeras stå klar under 2016.

Vi gestaltar rumsupplevelser där funktion och skönhet samspelar och förstärker varandra. På så sätt utmanar vi oss till att skapa rum som väcker känslor, är föränderliga med tiden och som ger människor de bästa förutsättningarna för att leva och mötas. Det är vårt löfte.

David Hanson

Presskontakt Arkitekt SAR/MSA Partner och tf kommunikationschef 08-690 29 73