Kreativa lösningar bakom framgångsrik whiskey

I Bjärtrå ligger ett av världens nordligaste whiskydestillerier - Box Destilleri med 1.400 engagerade aktieägare. De goda omdömena har haglat över företaget sedan starten och produktionen går på högvarv.

Box Destilleri har sin början långt tillbaka i den svenska industrihistorien. Namnet Box kommer från den tid då Norrlands skogar, malm och vattenkraft byggde Sverige.

Idén att tillverka whisky i Box gamla kraftverk föddes 2004 då Mats de Vahl och hans bror Per förstod att byggnaden hade ett fantastiskt läge för whiskyproduktion. En tid senare reste de båda bröderna till Skottland. Vid hemkomsten från Skottland hade bröderna inga större svårigheter att övertala en handfull lokalt rotade whiskyvänner att ansluta och grunda företaget Ådalen Destilleri AB.

I dag producerar Box Destilleri sex dagar i veckan och tillverkar 100 000 liter ren alkohol per år, vilket gör företaget till ett betydande destilleri bland nystartade whiskydestillerier.
– Jag tror att vi har lyckats för att det är ett bra klimat här uppe, vi är väldigt petiga med detaljerna och noga med våra processer och råvaror, konstaterar Roger Melander som är destillerichef. Själv jobbar han sexton timmar per dag sju dagar i veckan och är djupt besjälad av att framställa whiskey. Tidigare drev han en konstruktionsfirma och bakgrunden som maskiningenjör gör att han även funderar på hur de perfekta tillverkningsfaciliteterna kan se ut. En del i utvecklingen är de nya specialgjorda pallställ för att lagra fat som AJ Produkter har levererat. Inspirationen kom från en spansk sherry-tillverkare.
– Jag har inte sett denna lösning någon annanstans i whiskeyindustrin, konstaterar Roger.

Anledningen till att valet av leverantör föll på AJ Produkter var en kombination av pris och leveranssäkerhet.
– Box Destilleri är en spännande kund med en annorlunda verksamhet än vad vi är vana vid. Dessutom har detta projekt krävt speciallösningar, vilket alltid är utmanande och gör projektet mer stimulerande, säger Alex Vaarala som är kundansvarig på AJ Produkter.

– Att lösa Box Destilleris unika behov av att lagerhålla 6000 whiskyfat var en spännande utmaning. I ett nära samarbete med Box Destilleri och våra duktiga konstruktörer kom vi fram till en unik lösning där AJ Produkter sköter allt från tillverkning, leverans, installation samt slutbesiktning. I sådana här projekt är det viktigt att kunna ta in kundens behov och leverera bästa tänkbara lösning så att kunden kan lägga all fokus på sig kärnverksamhet, summerar Alex.