Akademibokhandeln inviger ny butik på Stora Torget i Uppsala

Imorgon, den 31 mars, öppnas portarna till Akademibokhandelns butik på Stora Torget i Uppsala. Butiken som flyttat från Forumgallerian och nu återinvigs i ett mer centralt läge i staden blir en naturlig mötesplats för såväl trogna som nya bokentusiaster.

I en stad av Uppsalas storlek, och med den akademiska prägel som staden har, vill Akademibokhandeln finnas tillgängligt på ett centralt läge med stora kundflöden.

– I hjärtat av stadens människoliv och handel har vi skapat en plats fylld med böcker och läsning. Med det nya butiksläget samt utveckling av vårt koncept vill vi ytterligare stimulera barn och vuxnas läsande i Uppsala, säger Maria Edsman, chef för Försäljning och Drift på Akademibokhandeln.

Uppsala är en viktig stad för Akademibokhandeln, med en stor krets läsintresserade människor i alla åldrar och kategorier.

– I Akademibokhandeln på Stora Torget möts nytt och gammalt, modernt och anrikt, klassiker och nyskrivet. Vi vill bygga framtidens bokhandel och har satsat på ett butikskoncept som speglar detta, berättar Maria Edsman.

Invigningen sker den 31 mars med aktiviteter och erbjudanden. Den 1 april blir det fortsatta evenemang i butik med tolv författare och kulturpersonligheter på besök för talarforum.

– För de som älskar böcker och läsning hoppas vi ha skapat ett andra ”vardagsrum” där man känner sig både hemma och välkommen. Vi har en författarscen bättre anpassad för våra populära event och större möjligheter för våra skrivarkurser. Inte minst barnen kommer att möta en roligare och för dem mer spännande barnboksavdelning i vår nya butik, avslutar Christina Medin, butikschef för Uppsala Stora Torget.

Maria Edsman, chef Försäljning och Drift Akademibokhandeln, tel. 076-888 26 10

Christina Medin, butikschef Uppsala C, tel. 010-744 14 01

Malin Hultgren, presskontakt, tel. 010-744 10 19

• uppsala

Akademibokhandeln AB, med dotterbolaget Bokus AB, driver den marknadsledande bokhandelskedjan Akademibokhandeln med 108 butiker (centralägda och franchise), samt nätbokhandeln Bokus, som erbjuder flera miljoner böcker från hela världen. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” vänder vi oss till privatpersoner, företag, bibliotek och offentlig verksamhet.

Omsättning: 1,8 miljarder kr. Ägare: Accent Equity, Killbergs Bokhandel, Stiftelsen Natur & Kultur samt ledning och styrelse. www.akademibokhandeln.se, www.bokus.com