Akademiska Hus tecknar avtal med Besqab om avyttring av mark för bostadsbyggrätter i Uppsala

Akademiska Hus har tecknat avtal med Besqab om avyttring av mark för bostadsbyggrätter i Uppsala. Det aktuella området utgör en första etapp i Södra staden som kommer att bilda en ny stadsdel i södra Uppsala. Detaljplanen för Besqabs område medger totalt cirka 500 bostäder och är ett led i den fortsatta utbyggnaden av Ultuna.

Området är attraktivt beläget mellan Uppsala centrum, villaområdet Sunnersta och SLU:s universitetsområde. Den planerade bebyggelsen med både småhus och flerbostadshus är väl anpassad till flera olika målgrupper, såväl yngre som äldre. Området ingår i Södra staden som utgör ett väsentligt utvecklingsområde för Uppsala stad.

– Vi är mycket glada över att delta i utvecklingen av en ny stadsdel i Uppsala. Affären ligger i linje med Besqabs strategi att utöka byggrättsportföljen med projekt i eftertraktade lägen som har stor utvecklingspotential, säger Albert Koistinen, regionchef på Besqab.

Sedan hösten 2010 har markägaren Akademiska Hus tillsammans med Besqab drivit en detaljplan för bostäder i den södra delen av Södra staden. Parterna har sedan tidigare träffat ett samarbetsavtal rörande delar av det aktuella området. För Akademiska Hus är markförsäljningen ett led i satsningen på en fortsatt utbyggnad av Ultuna och att öppna upp området för innovation och företagande. Bostäder utgör en viktig del i att skapa ett levande och dynamiskt område som stimulerar till möten och samverkan.

− Den del av Bäcklösa som vi nu säljer till Besqab är mark som SLU har lämnat för att koncentrera sin verksamhet på Campus Ultuna. Genom detaljplanearbetet säkrar vi att en hållbar och grön bostadsmiljö skapas där människor vill leva och arbeta, och att utvecklingen sker i samklang med det nya starka kunskapsstråk som växer fram på Ultuna, säger Peter Bohman, regiondirektör för Akademiska Hus region Uppsala.

Besqabs förvärv omfattar omkring 500 byggrätter till en köpeskilling om cirka 140 Mkr. Tillträde och betalningar sker stegvis. Preliminär säljstart av den första etappen planeras till våren 2016 med produktionsstart senare under året.

− Besqabs exploatering av området kommer att fortlöpa över flera år och produktionsstarterna planeras successivt. Dessutom kommer Uppsalahem AB att parallellt bygga hyresrätter på grannfastigheten, vilket bidrar till en snabbare utbyggnad av området, säger Besqabs Albert Koistinen.

Peter Bohman, regiondirektör Akademiska Hus region Uppsala
E-post: peter.bohman@akademiskahus.se

Albert Koistinen, Besqab, Regionchef Uppsala
E-post: albert.koistinen@besqab.se

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 62,5 miljarder kronor och en årsomsättning på 5,6 miljarder kronor. För att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 20 miljarder kronor. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se

Om Besqab
Besqab är verksamt i Stockholm och Uppsala. Sedan starten 1989 har Besqab varit delaktigt i projekt som omfattar mer än 5 000 bostäder. Verksamheten omfattar hela processen från köp och förädling av mark till färdigställande och förvaltning av bostäder och vårdfastigheter. Besqabs aktie (BESQ) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan den 12 juni 2014.