​Duon Fares och Ljungberg öppnar MR Cake i A house

​Duon Fares och Ljungberg öppnar MR Cake i A house

Akademiska hus skapar med A house en motor för innovation och kreativ utveckling. En viktig ambition och förutsättning för utvecklingen är att integrera verksamheten med den omgivande staden. Roy Fares och Mattias Ljungbergs nytänkande konditori/café blir därför ett vitalt tillskott i huset när de öppnar i september i år.

Akademiska Hus har sedan 2015 etappvis renoverat den för detta Arkitekturskolan på Östermalmsgatan i Stockholm, numera A house. Byggnaden har förvandlats till en mötesplats för kunskap, kreativitet och entreprenörskap och i och med MR Cake faller en viktig pusselbit på plats då planen hela tiden har varit att det ska finnas ett café med uteservering i byggnaden.

– Mattias och jag ser mycket fram mot att starta vår nya verksamhet i A house. Ambitionen är att våra bakverk ska kunna avnjutas i en miljö som är varm och levande och som har en industriell hemmakänsla, och det tycker jag att vi har hittat här. Vi kommer inte att starta ett klassiskt konditori, utan arbetar mot en mer avslappnad miljö där
helhetsupplevelsen ska vara häftig och kreativ, och det får vi i A house, säger Roy Fares.

Kvalitet och innovation genomsyrar verksamheten

A house är en stark, öppen och välkomnande mötesplats där det sker korsbefruktning mellan nya företag och aktörer med innovativa idéer och det mer etablerade näringslivet. Byggnaden fungerar även som en plattform för möten med akademin och staden, där inte minst utbyte mellan konst- och musikscenerna och de ”hårda” vetenskaperna kan uppstå. Ambitionen är ett kreativt kluster av stiftelser, storföretag, entreprenörer, studenter, forskare, innovatörer och konstnärer.

– Med öppnandet av MR Cake med Mattias och Roy som garanter för både kvalitet och innovation inom matområdet tar vi ett stort steg vidare mot att förverkliga visionen för A house, säger Erik Westin, strategisk fastighetsutvecklare på Akademiska Hus.

Erik Westin, strategisk fastighetsutvecklare Akademiska Hus
E-post: erik.westin@akademiskahus.se

Erik Holmlund, tf. pressansvarig Akademiska Hus
E-post: erik.holmlund@akademiskahus.se

MR Cake
E-post: roy@mrcake.se eller mattias@mrcake.se

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 75 miljarder och en omsättning på 5,7 miljarder, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 17 miljarder. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se.