Green Innovation Park – en grön företagspark är invigd i Uppsala

Green Innovation Park – en grön företagspark är invigd i Uppsala

I Uppsala invigdes idag Green Innovation Park – en företagspark med fokus på de gröna näringarna. Det är SLU, Sveriges lantbruksuniversitet och fastighetsbolaget Akademiska Hus som gemensamt står för satsningen. Målet är att skapa en stadsdel för innovation och företagande där människor vill arbeta, bo och utvecklas.

– Green Innovation Park kommer att skapa möjligheter för många studenter, forskare och företagare att utveckla sina innovationer. Det är ett initiativ som kommer att gynna hela Uppsala och bidra till att vi kan nå vårt mål om 70 000 nya jobb till år 2050, säger Marlene Burwick (S), kommunstyrelsens ordförande.

Inom Green Innovation Park ska människor mötas och stimulera varandras idéer till framgångsrika företag som ett bidrag till en hållbar framtid. Ultuna ska bli ett nav för gröna företag, forskare och entreprenörer. Här finns plats för så väl så väl enmansföretag som större innovationsföretag. Totalt finns det idag ett 30-tal företag i Green Innovation Park och i och med invigningen öppnas nu upp för ytterligare aktörer till området!

– Genom bland annat samverkan vill SLU bidra till en mer hållbar samhällsutveckling. Green Innovation Park är ett helt nytt sätt för oss att skapa samverkansmöjligheter med det gröna näringslivet. Vi tror starkt på detta! Att vara fysiskt nära sina samverkansparter skapar utmärkta möjligheter till både kontinuitet och flexibilitet när nya frågor eller utmaningar uppstår. Därför känns det mycket bra att vi tillsammans med Akademiska Hus kunnat skapa de här förutsättningarna på vårt campusområde här i Uppsala och ser fram emot att utveckla Green Innovation Park både här och på andra ställen, säger Erik Fahlbeck, vicerektor för samverkan vid SLU.

– Det känns fantastiskt bra att idag inviga Green innovation Park! Ett lysande exempel på hur vi tillsammans kan skapa konkurrenskraftiga kunskapsmiljöer. Detta kommer att stärka Uppsalas utveckling och kan bli ett nav för gröna näringar i hela landet, säger Peter Bohman, regiondirektör Akademiska Hus region Uppsala.

Vid invigningen deltog Erik Fahlbeck, vicerektor för samverkan Sveriges lantbruksuniversitet, Peter Bohman, regiondirektör Akademiska Hus och Urban Eriksson Vd SLU Holding AB. Invigningen förättades av Marlene Burwick (S), Kommunstyrelsens ordförande.

Satsningen Green Innovation Park har stöd av Regionförbundet i Uppsala län, Uppsala kommun och Tillväxtverket. År 2030 beräknas runt 200 företag vara etablerade och driva gröna näringar i Green Innovation Park.

Högupplösta bilder uppdateras löpande.

Besök oss gärna på www.greeninnovationpark.se

Peter Bohman, regiondirektör Akademiska Hus region Uppsala.
E-post: peter.bohman@akademiskahus.se

Erik Fahlbeck, vice rektor Sveriges lantbruksuniversitet
E-post: erik.fahlbeck@slu.se

Pia Aronsson-Fors, kommunikationsansvarig Akademiska Hus region Uppsala.
Tel: 070 – 358 32 12
E-post: pia.aronson.fors@akademiskahus.se

Om SLU

SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) är ett av Sveriges mest forskningsintensiva universitet. Vi utvecklar kunskapen om de biologiska naturresurserna och människans hållbara nyttjande av dessa. SLU är ett nationellt universitet som har verksamhet på mer än 30 platser i Sverige, med de tre huvudorterna Uppsala, Alnarp och Umeå.

SLU:s verksamhet är central för flera av de stora framtidsutmaningarna som innebär att på ett effektivt och hållbart sätt använda de biologiska naturresurserna för att försörja jordens ökande befolkning med föda, foder, fiber, energi och material. Samtidigt som allt måste anpassas till och motverka pågående klimatförändringar.

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 69,9 miljarder kronor och en årsomsättning på 5,7 miljarder kronor. För att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 17 miljarder kronor. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se