Ny klimatanläggning för växtforskning i världsklass byggs i Alnarp

Ny klimatanläggning för växtforskning i världsklass byggs i Alnarp

Akademiska Hus sluter avtal med Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp om att bygga en ny klimatanläggning som ska stå klar 2016.

Forskare från hela världen vänder sig till SLU i Alnarp för att utföra klimatkontrollerade odlingsexperiment i den unika Biotronen, en anläggning som har funnits sedan 1979 med 35 olika klimatkammare. För att ytterligare spetsa Campus Alnarps forskningsprofil ersätts nu den gamla Biotronen med en ny forskningsanläggning i världsklass.

-  Tillsammans med SLU vill vi skapa en attraktiv och unik forskningsanläggning som lockar forskare från hela världen till Alnarp. Det blir en tydlig profilbyggnad som stärker visionen om framtidens lärmiljö och ett sammanhållet tillgängligt campus som slogs fast i den campusplan som Akademiska Hus och SLU presenterade i juni 2012, säger Tomas Ringdahl, regiondirektör på Akademiska Hus.

Den nya odlingsanläggningen på cirka 1 100 kvadratmeter ska utrustas med toppmodern teknik. Förutom ökad driftsäkerhet och energieffektivitet möjliggörs ännu högre precision vid försöken. Faktorer som temperatur, luftfuktighet, ljusintensitet och luftomsättning kommer att kunna regleras med större noggrannhet än tidigare. Värmen som uppstår när en klimatkammare kyls ska kunna återvinnas och användas till att värma upp andra delar av Biotronen.

-  Den avancerade växtforskningen och undervisningen är en viktig profil för SLU i Alnarp och utgör en nödvändig förutsättning bland annat för samhällets omställning till förnyelsebara råvaror. Den nya Biotronen kommer inte bara att bli ett lyft för verksamheten vid SLU genom att resursen kommer att vara tillgänglig för andra forskningsmiljöer nationellt och internationellt. Modern infrastruktur är en avgörande faktor för att attrahera forskare, studenter och samverkan med näringslivet, säger Håkan Schroeder dekan vid SLU i Alnarp.

Akademiska Hus investerar ca 34 miljoner kronor i projektet. Byggstart är planerad till januari 2015 och inflyttning sker i januari 2016.

Tomas Ringdahl, regiondirektör Akademiska Hus region Syd
E-post: tomas.ringdahl@akademiskahus.se

Katarina Tofteräng, projektledare Akademiska Hus region Syd
E-post: Katarina.tofterang@akademiskahus.se