Nytt studenthus för ökad samverkan på Campus Valla

Nytt studenthus för ökad samverkan på Campus Valla

Tillsammans med Linköpings universitet satsar Akademiska Hus cirka 400 miljoner kronor i ett nytt studenthus som blir campusområdets centrala nav. Byggnaden ska bidra till ökad samverkan mellan akademi och samhälle men även samla servicefunktioner för studenter, universitetsförvaltningen och ett modernt bibliotek på en och samma plats.

Linköpings universitet och Akademiska Hus arbetar för att utveckla Campus Valla till en kreativ och attraktiv studiemiljö, där studenterna och utbildningen står i fokus. Utgångspunkten är universitets vision om att vara ett universitet med internationell lyskraft, som står sig väl i konkurrensen med andra lärosäten runt om i landet.

Det nya studenthuset blir först och främst en mötesplats mitt på campus som ska tillgodose studenternas behov av service och information. Här kommer bland annat finnas reception, studenthälsa, antagnings- och examensservice, studieplatser, studentfik och arbetsplatser. Huset blir också en möjlighet för universitetet att för första gången samla universitetsförvaltning och fakultetskanslier, som i dagsläget är utspridda på sju olika ställen på Campus Valla och i Mjärdevi. Dessutom integreras ett modernt bibliotek i byggnaden, något som blir unikt för Linköpings universitet.

– Vi är glada över att Akademiska hus har tagit fram ett mycket spännande förslag till en rimlig kostnad. Det gör det möjligt för oss att satsa på inspirerande arbets- och studentmiljöer också på Campus Valla. Målet med nya studenthuset är att samla all service till studenterna på ett och samma ställe. Som campusuniversitet måste vi fortsätta vara attraktiva för blivande studenter och satsa inför framtiden, säger Helen Dannetun, rektor vid Linköpings universitet.

Studenthuset ska bidra till att universitetets samverkan med det omgivande samhället ökar. Exempelvis innebär huset att viss verksamhet från Mjärdevi Science Park kan flytta till Campus Valla och att universitetet får en plats där samarbetsprojekt inom forskning och utbildning kan visas upp. Studenthuset blir sex våningar högt och placeras på nuvarande byggnaden Origos plats. Origo kommer att monteras ned på ett varsamt sätt och med stort fokus på återvinning och hållbarhet. I den mån det är möjligt återanvänds material vid byggandet av studenthuset alternativt säljs det vidare eller återanvänds vid andra produktioner.

– Det nya studenthuset får en central plats som knyter ihop campusområdet på ett attraktivt sätt. En tydlig torgbildning skapas som binder ihop Corson med Mäster Mattias väg och skapar en tydlig och självklar entré till Campus Valla. Byggnaden kommer att uppfylla höga krav på energieffektivitet och flexibla lösningar som vi hoppas ska bidra till att Linköpings universitet även i framtiden är ett universitet i framkant, säger Lars Hagman, regiondirektör Akademiska Hus region Öst.

Byggstarten av det nya studenthuset är planerad till vintern 2016 med inflyttning vintern 2018. Huset är ritat av White Arkitekter.

Lars Hagman, regiondirektör Akademiska Hus region Öst
E-post: lars.hagman@akademiskahus.se

E-post:malin.ferm@akademiskahus.se

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 61,4 miljarder kronor och en årsomsättning på 5,7 miljarder kronor. För att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 21 miljarder kronor. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se