Pressinbjudan: Premiärvisning av Akademiska Hus studentbostäder i Luleå

Pressinbjudan: Premiärvisning av Akademiska Hus studentbostäder i Luleå

Akademiska Hus bjuder in media till en visning av studentbostäderna som nu står klara för inflyttning mitt på universitetsområdet i Luleå. Förutom att ge 266 studenter och forskare ett hem ska bostäderna bidra till ett attraktivare campus med mer liv och ökad trygghet.

Datum: fredagen den 31 januari 2020
Tid:
kl 12.00
Plats:
Polstjärnan, Geogränd 7, Luleå

Akademiska Hus har satsat cirka 180 miljoner kronor i den nya byggnaden Polstjärnan som totalt rymmer 199 nya lägenheter fördelade på 132 ettor om drygt 25 kvadratmeter samt 28 dubbletter och 39 tvåor om 41-44 kvadratmeter. Huset har fått en central placering på universitetsområdet, i direkt anslutning till Regnbågsallén och med närhet till Luleå tekniska universitets verksamheter samt kommunikationer och service. Alldeles intill ligger sportanläggningen StiL och kårverksamheterna i STUK. Hyresgästerna kommer att använda den gemensamma tvättstugan med självdoserande tvättmaskiner.

Bostäderna blockförhyrs av Aulis Polstjärnan AB och inflyttningen påbörjas den 1 februari.

Pressvisningen hålls av Susanne Malmgren, chef för studentbostäder på Akademiska Hus. Hon berättar om tillskottet av studentbostadshuset Polstjärnan. På plats finns även Mia Oldenburg, chef verksamhetsområde Student vid Luleå tekniska universitet, och studenter som samma helg får tillgång till sina lägenheter för allra första gången. Media erbjuds också en guidad tur genom den nya byggnaden följt av intervjumöjligheter och fotografering.

För anmälan och mer information kontakta:
Filip Svensson, kommunikationsansvarig, campus- och affärsutveckling, Akademiska Hus
E-post: filip.svensson@akademiskahus.se

Som ett av Sveriges största fastighetsbolag möter vi våra kunder och partners där de är. I utveckling och förvaltning av effektiva och attraktiva kunskapsmiljöer, genom tjänster och produkter som förenklar för studenter och forskare, och i skapandet av hållbara campus som en tillgång för hela samhället. Idag har vi ett fastighetsvärde på 90 miljarder och en omsättning på 6,2 miljarder, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 16 miljarder. Genom erfarenhet och innovation skapar vi förutsättningar för framgångsrik forskning och utbildning. Tillsammans lyfter vi Sverige som kunskapsnation. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se