Pressinbjudan: Byggstart för KTH:s nya arkitekturskola och entréplats i Stockholm

Akademiska Hus och KTH bjuder in pressen till ett första spadtag för den nya arkitekturskolan, som för första gången gör det möjligt för arkitektstudenterna att flytta in mitt på campus. Samtidigt går också startskottet för KTH:s nya entréplats.

Dag: fredagen den 18 januari
Tid: kl. 11.00
Plats: Drottning Kristinas väg 4, Stockholm

Den nya arkitekturskolan blir ett modernt, ovalt fyravåningshus som ska utgöra en stimulerande och kreativ miljö med efterlängtad placering mitt på campusområdet. Huset blir hemvist för de cirka 600 arkitektstudenter som läser vid KTH. Samtidigt går också byggstarten för ett nytt entréhus som ska markera huvudingången till KTH och skapa en självklar mötesplats för studenter, forskare och lärare på campus.

Vid det första spadtaget medverkar Peter Gudmundson, rektor KTH, Regina Kevius, stadsbyggnads- och idrottsborgarråd, Stellan Lundström, dekan för skolan för Arkitektur och Samhällsbyggnad och Sten Wetterblad, regiondirektör för Akademiska Hus Region Stockholm.

På plats finns även Bolle Tham och Martin Videgård, grundare av det mångfaldigt prisbelönta arkitektkontoret Tham & Videgård som också har gestaltat nya arkitekturskolan och entréhuset.

I de två projekten investerar Akademiska Hus drygt 400 miljoner kronor. Det nya arkitekturhuset och entréhuset beräknas vara klara för inflyttning höstterminen 2015.

För mer information och anmälan:

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Genom att fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på 52 miljarder och en omsättning på fem gör oss till ett av landets största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på 26 miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes. Läs gärna mer på akademiskahus.se