Pressinbjudan: Byggstart för nytt labb och marklager vid Stockholms universitet

Pressinbjudan: Byggstart för nytt labb och marklager vid Stockholms universitet

Akademiska Hus och Stockholms universitet bjuder in pressen till startskottet för den omfattande utvecklingen av campusområdet Frescati. Universitetets verksamhet växer stadigt och för att möta behovet av lokaler expanderas nu Arrheniuslaboratoriet kraftigt med en helt ny byggnad. Samtidigt installeras en ny, smart energilösning som ska försörja en stor del av campus med värme och kyla.

Dag: torsdagen den 30 maj
Tid: 13.30
Plats: byggarbetsplatsen vid Svante Arrhenius väg 18, Stockholm

Stockholms universitet möter den expanderande verksamhetens behov av nya lokaler och vill samtidigt stärka sin attraktionskraft genom att samla all verksamhet inom den Biologiska sektionen till en plats. Akademiska Hus bygger därför en helt ny modern byggnad på 16 500 kvadratmeter i direkt anslutning till det befintliga Arrheniuslaboratoriet. Där bildas nu ett viktigt kluster av universitetets biologiska och kemiska forskning.

Samtidigt drar Akademiska Hus igång arbetet med att utveckla en ny, samlad energilösning för värme och kyla som ska försörja hela Arrheniuskvarteren. Energilösningen kommer att bestå av ett marklager med cirka 150 borrhål och bedöms kunna minska den köpta fjärrvärmen med 5 000 MWh per år.

Första spadtaget tas med hjälp av en grävmaskin som rattas av Astrid Söderbergh Widding, rektor vid Stockholms universitet, och Sten Wetterblad, regiondirektör för Akademiska Hus Region Stockholm. De kommer att berätta om visionerna för det nya Arrheniuslaboratoriet, som står klart våren 2015.

För mer information och anmälan:

Sofia Lagergren, pressekreterare Stockholms universitet
E-post: sofia.lagergren@su.se

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Genom att fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på drygt 54 miljarder och en omsättning på fem gör oss till ett av landets största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på 25 miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes. Läs gärna mer på akademiskahus.se

Om Stockholms universitet
Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Hos oss är fler än 60 000 studenter, 1800 doktorander och 5000 medarbetare verksamma inom det naturvetenskapliga och humanistisk-samhällsvetenskapliga området. En relation med Stockholms universitet är meriterande oavsett om du är student, forskare eller intressent. Hos oss ger utbildning och forskning resultat. www.su.se