Pressinbjudan: Förhandsvisning av Sveriges enda bana för både löpning och skridskoåkning

Akademiska Hus bjuder in pressen till premiärvisning av Linköpings nya skridskobana vid friidrottsarenan på Campus Valla i Linköping.

Dag: onsdag 12 januari
Tid: klockan 10.00
Samling: entrén vid friidrottsarenan på Campus Valla (se bifogad karta)

Den nya friidrottsarenan på Campus Valla i Linköping kommer att stå klar i juni 2011. Men redan nu ger vi er möjlighet att för första gången besöka den färdiga skridskobanan, som är den enda i sitt slag i Sverige.

För att uppnå den mest energi- och miljöriktiga isproduktionen till skridskobanorna används kyla från fjärrkylecentralen där Tekniska Verken producerar fjärrkyla till Akademiska Hus. Därmed kan den nya friidrottsarenan användas året runt och är en del i Linköpings målsättning att bli årets idrottskommun 2015.

Anläggningen hyrs av Linköpings kommun. Skridskobanan kommer att vara öppen för allmänheten och användas flitigt av Linköpings Långfärdsskridskoklubb (LLK).

Carina Boberg (FP), kommunalråd i Linköping med ansvar för bland annat idrott:
– Tack vare ett förslag från en medborgare, som såg vinsten med att kunna åka långfärdsskridskor även isfria vintrar, så kan vi idag se resultatet av en friidrottsarena som kan användas spontant av alla hela året.

– Vi skapar en i Sverige unik anläggning där löparbanorna kan användas även vintertid. Attraktionskraften ökar för såväl idrottsliv som näringsliv och akademi. På Campus Valla håller man igång både kropp och knopp och med den nya arenan tar vi ytterligare ett steg i Linköpings vandring mot årets idrottskommun 2015, säger Lars Svensson, regiondirektör för Akademiska Hus Öst.

Pressvisningen hålls av Lars Svensson, regiondirektör för Akademiska Hus Öst, och Per-Åke Peterson, projektchef för friidrottsarenan på Akademiska Hus Öst. Tillsammans med Jimmy Fornander från Tekniska Verken berättar de om byggandet av anläggningen och hur löparbanorna kan förvandlas till skridskobana. På plats finns också Hans Mayer från Kultur- och fritidsförvaltningen i Linköpings kommun och Anders Norr, ordförande i LLK, för att berätta om hur verksamheten för just skridskobanan kommer att se ut.

Invigningen av friidrottsarenans skridskobana äger rum onsdagen den 12 januari klockan 16.00-17.00 och är öppen för allmänheten.

För mer information och anmälan:

Miljöer för högre utbildning, forskning och innovation. Det är vad vi håller på med. Inget annat. Genom att helt fokusera på den akademiska världen har vi samlat erfarenheter som blir till stor nytta för våra kunder över hela landet när vi tillsammans bygger Kunskapssverige. Ett fastighetsvärde på nära 50 miljarder och en omsättning på fem gör oss till landets andra största fastighetsbolag. Efterfrågan på kunskapsmiljöer ökar stadigt, och med en projektportfölj på sexton miljarder går vi en minst sagt spännande framtid till mötes. Läs gärna mer på akademiskahus.se