Pressinbjudan: Premiärvisning av nya Humanisten i centrala Göteborg

Pressinbjudan: Premiärvisning av nya Humanisten i centrala Göteborg

Akademiska Hus och Göteborgs universitet bjuder in media till en förhandsvisning av nya Humanisten. Byggnaden möjliggör en samlokalisering av den Humanistiska fakulteten i universitetsområdet Näckrosen. Huset främjar modern pedagogik genom att bland annat innehålla innovativa case-salar, ett gemensamt trapplandskap och en teatersal långt in i berget.

Datum: tisdagen den 3 december 2019
Tid:
klockan10.30
Samling:
Humanistens entré, Renströmsgatan 6, Göteborg

Vi ger media en chans att för första gången besöka nya Humanisten som nu står klar. I byggnaden samlas Humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet under ett och samma tak. Detta ger stora möjligheter att samverka både internt och externt samt att synliggöra och driva utvecklingen av forskning och utbildning inom humaniora. Projektet omfattar en om- och tillbyggnad av den tidigare Humanisten och har en sammanlagd yta om cirka 32 000 m2. Här ryms nu ljusa mötesytor, studieplatser, undervisningslokaler, kontor samt hörsalar, restaurang och café. Huset främjar modern pedagogik genom att bland annat innehålla innovativa case-salar, ett gemensamt trapplandskap med scen och en teatersal (så kallad blackbox) djupt in i berget.

Bygget av nya Humanisten har pågått sedan oktober 2016 och Akademiska Hus har investerat cirka 800 miljoner kronor i projektet. Under hela processen har målet varit att byggnaden ska ligga i hållbarhetsmässig framkant, vilket resulterat i att nybyggnationen har uppnått högsta möjliga miljöcertifiering – Miljöbyggnad Guld.

Nya Humanisten är en viktig del i utvecklingen av universitetsområdet Näckrosen och det första byggprojektet som färdigställts i området.Näckrosens centrala läge mellan Korsvägen och Götaplatsen ger förutsättningar att skapa mötesplatser för studenter, forskare och göteborgare.

På pressträffen medverkar Cathrine Gerle, projektchef på Akademiska Hus, Sofie Bårdén, strategisk fastighetsutvecklare på Akademiska Hus, Marie Demker, dekan vid Humanistiska fakulteten, Göran Larsson, prodekan vid Humanistiska fakulteten och Mårten Tiselius, fastighetsstrateg vid Göteborgs universitet. Här presenteras hur nya Humanisten har växt fram och den fortsatta utvecklingen av universitetsområdet Näckrosen. Media erbjuds också en guidad tur genom de nya lokalerna följt av intervjumöjligheter och fotografering.

För anmälan och mer information:
Anna Kristensen, kommunikationschef för projekt, Akademiska Hus
E-post: anna.kristensen@akademiskahus.se

Som ett av Sveriges största fastighetsbolag möter vi våra kunder och partners där de är. I utveckling och förvaltning av effektiva och attraktiva kunskapsmiljöer, genom tjänster och produkter som förenklar för studenter och forskare, och i skapandet av hållbara campus som en tillgång för hela samhället. Idag har vi ett fastighetsvärde på 90 miljarder och en omsättning på 6,2 miljarder, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 16 miljarder. Genom erfarenhet och innovation skapar vi förutsättningar för framgångsrik forskning och utbildning. Tillsammans lyfter vi Sverige som kunskapsnation. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se

Om Göteborgs universitet
Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 47 500 studenter och 6 400 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se. Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Adda oss på Snapchat (uniofgothenburg). Följ oss på Instagram.