Pressinbjudan: Premiärvisning av Umeås nya klätterhall

Pressinbjudan: Premiärvisning av Umeås nya klätterhall

IKSU och Akademiska Hus bjuder in media till en exklusiv förhandsvisning av den nya klätterhallen som nu står klar vid IKSU sport på Campus Umeå. Hallen, som fått namnet Lofoten, erbjuder klättringsaktiviteter för såväl nybörjare som inbitna klättrare och ska med sin OS-standard bidra till att långsiktigt utveckla klättringssporten för hela Norrland.

Datum: onsdag 14 november
Tid: kl 09:00
Plats: IKSU sport, Sportgränd 7, Umeå

Snart slås portarna upp till den 1 800 m2 stora klätterhallen som har byggts i direkt anslutning till IKSU sports befintliga lokaler i Umeå. Anläggningen har bland annat utrustats med en fri klättringshöjd om svindlande 17 meter och beräknas ta emot cirka 3 500 besökare per vecka. Hallen håller OS-standard och ska även certifieras enligt Svenska Klätterförbundets guldstandard för klätterhallar.

Pressvisningen hålls av Anna Bäckman, verksamhetschef vid IKSU, och Joel Edeblom, projektchef på Akademiska Hus. De berättar om framväxten av den nya klätterhallen och ger generell information om klättring som sport. Därefter erbjuds media en guidad tur genom anläggningen följt av möjligheter att intervjua, fota/filma och själv prova på att klättra (med hjälp av personal från IKSU och autobelay). På plats under pressvisningen finns även klättringskunniga IKSU medlemmar som visar hur hallen kan användas.

Bygget av den nya anläggningen har pågått sedan i maj 2017. Tillsammans med IKSU:s övriga verksamhet utgör den en betydelsefull del av universitetsstaden och en viktig pusselbit för Umeå universitet som idrottsuniversitet.

Det officiella öppnandet av klätterhallen äger rum söndag 18 november klockan 12:00-15:00 och är öppen för allmänheten.

För mer information och anmälan:
Johan Åhman, försäljningschef IKSU
Tel: 090 -17 08 42
E-post: johan.ahman@iksu.se

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 83 miljarder kronor och en årsomsättning på 6 miljarder kronor. För att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 14 miljarder kronor. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se

Om IKSU
IKSU är en öppen ideell idrottsförening och har till ändamål att möjliggöra utövande av idrotts-, frilufts- och friskvårdsaktiviteter för medlemmarna, samt främja gott kamratskap. Föreningen är ansluten till Sveriges Riksidrottsförbund (RF). IKSU består av cirka 21 000 individuella medlemmar. IKSU erbjuder ett varierat utbud av fysiska och hälsofrämjande aktiviteter. Verksamheten innefattar träning, tävling, rekreation och rehabilitering. IKSU äger ett bolag; IKSU Hälsa AB, med verksamhet inom friskvård och behandlingar. Föreningen har tre anläggningar i Umeå. IKSU:s vision är ”Ett friskare och starkare Umeå”.