Startskott för Akademiska Hus studentbostäder i Luleå

Startskott för Akademiska Hus studentbostäder i Luleå

Idag går starten för Akademiska Hus senaste bostadsprojekt som innebär att 199 nya lägenheter med plats för 266 studenter och forskare byggs mitt på Campus Luleå. Fler campusnära bostäder bidrar till ett attraktivare område med mer liv och ökad trygghet.

Akademiska Hus har i nära samarbete med Luleå tekniska universitet identifierat platsen där de nya student- och forskarbostäderna nu byggs. Bostadshuset Polstjärnan får en central placering inne på campus, i direkt anslutning till Regnbågsallén och med närhet till LTU:s verksamheter samt kommunikationer och service. För att markera startskottet avlossades idag ett fyrverkerispel under ceremoniella former och på plats fanns representanter från LTU, Luleå kommun, Teknologkåren och Akademiska Hus.

– Det känns jätteroligt att få vara med och inviga det här projektet som innebär att fler studenter och forskare vid LTU får ett boende på campus. Med fler bostäder blir det dessutom mer liv och rörelse på campus, vilket ökar närheten till varandra och gemenskapen hos studenterna, säger Elsa Stark, Teknologkårens ordförande.

Att bidra till fler studentbostäder på och omkring campus är en viktig fråga för Akademiska Hus, eftersom bostäder är en avgörande faktor för lärosätenas framtida konkurrenskraft. Sedan slutet av 2014 har Akademiska Hus uppdrag breddats så att det även medger ägande, byggande och förvaltande av student- och forskarbostäder.

– Polstjärnan är vårt första bostadsprojekt i Luleå och nu är det äntligen igång. Vi vet att efterfrågan på student- och forskarbostäder i regionen är stor och genom att bygga fler lägenheter bidrar vi till ett attraktivt campus, säger Susanne Malmgren, chef för studentbostäder på Akademiska Hus.

Totalt kommer Polstjärnan att bestå av 199 nya lägenheter som fördelas på 132 ettor om drygt 25 kvadratmeter och 67 dubbletter på 41-44 kvadratmeter. Beräknad inflyttning i de nya student- och forskarbostäderna planeras till årsskiftet 2019/2020. Akademiska Hus investerar cirka 180 miljoner i projektet med målsättning att bostäderna blockförhyrs av en annan part.

Susanne Malmgren, chef för studentbostäder Akademiska Hus
E-post: susanne.malmgren@akademiskahus.se

Ebba Lagersten, kommunikationsansvarig Akademiska Hus
E-post: ebba.lagersten@akademiskahus.se