Höga siffror för Sverige när VM i fotboll blev mest streamade idrottsevenemanget någonsin på Akamais plattform

Nyhet -

Årets fotbollsfest i Ryssland slog rekord på Akamais plattform. Den högsta trafikstoppen uppmättes under semifinalen mellan Frankrike och Belgien. Toppen i turneringen var under gruppspelet där Mexiko-Sverige och Sydkorea-Tyskland ägde rum samtidigt och uppnådde 9,7 miljoner samtidiga strömmar.

Frankrike vann inte bara 2018 års världsmästerskap i fotboll – de hade också det mest strömmade spelet i och med semifinalmatchen mot Belgien som uppnådde en bandbredd om 22,52Tbps. Detta ska jämföras med toppen i Brasilien-VM 2014 med 6,88Tbps. Näst högsta bandbreddstopp på 20,66Tbps uppnåddes under finalmatchen mellan Frankrike och Kroatien.

Erik Henriksson på Akamai är inte förvånad över siffrorna som han menar bara kommer att öka i framtiden.

– Allt fler människor väljer att se TV via nätet. Och de främsta skälen till det är förbättringen av användarupplevelse genom högupplöst video och förbättrad UX. Tittarna har nu möjlighet att se på högkvalitativ video, med minimal buffring på både stora och mindre TV-skärmar, säger han.

Akamai levererade plattform till 55 TV-bolag över hela världen för att strömma VM från Rysslan – ett evenemang som drog en aldrig tidigare skådad publik för internationell strömning med finalmatchen som hade 7,9 miljoner samtidiga strömmar. Toppen i turneringen var under gruppfasen där två matcher (Mexiko-Sverige och Sydkorea-Tyskland) ägde rum samtidigt och uppnådde 9,7 miljoner samtidiga strömmar, nästan dubbelt så mycket som under VM i Brasilien för fyra år sedan. Och Erik Henriksson tror på en växande trend.

– Vi gör i allt större utsträckning streaming som standard och det kommer bara att öka fram till nästa VM i Qatar 2022, säger Erik Henriksson.
Bild på Erik Henriksson, http://www.mynewsdesk.com/se/akamai/contact_people/erik-henriksson-kundansvarig-82059

Akamai erbjuder världens största och mest pålitliga plattform för leveranser av molntjänster. Kunderna får de bästa och säkraste digitala upplevelserna på vilken enhet som helst, när som helst och var som helst. Dessutom ger plattformen som används i över 240 000 servrar i 130 länder en överlägsen prestanda och skydd mot hot. Akamais portfölj innehåller webb- och mobilprestanda, molnsäkerhet, företagsåtkomst och videoleveranslösningar som levereras tillsammans med en exceptionell kundservice och övervakning dygnet runt alla dagar. Bland kunderna finns många av de bästa finansinstituten, e-handelsledarna, media- och underhållningsleverantörerna och de statliga organisationerna. Läs mer på www.akamai.com, blogs.akamai.com eller @Akamai på Twitter.

Presskontakt Regional Sales Director, Region North - Scandinavia & Benelux +46 70-835 46 23

Presskontakt Regional Sales Manager +46 708 354 031