Press release -

Akamais säkerhetsrapport pekar ut hotell- och restaurangnäringen som särskilt utsatt för cyberattacker

Den snabba digitaliseringen har gjort branschen till ett nytt mål för cyberattacker. Dessutom fortsätter identitetskapningar och DDoS-attacker att öka medan man utnyttjar nya tekniker för att belasta webbapplikationer. Det visar den nya State of The Internet-rapporten från Akamai som analyserat cyberattacker under sex månader mellan november 2017 och april 2018.

Risken att bli utsatt för så kallade botnets är fortsatt stor för alla företag som har närvaro på internet. Akamais senaste State of The Internet-rapport visar att hotell- och restaurangbranschen är särskilt utsatt med fler attacker än andra sektorer.

Hotell- och restaurangbranschen är också en av de branscher som under senare år satsat hårt på att ställa om till digitalisering inom många olika områden. Det har medfört nya risker om hot och attacker från cyber-världen. Erik Henriksson, försäljningsansvarig på Akamai, menar att det är viktigt att man är medveten om hotbilden och är insatt i vad man riskerar när man driver sin verksamhet på nätet.

– De flesta ser tyvärr ingen skillnad på BOT:ar och potentiella kunder och kan därför inte ens välja hur man vill agera när alla förfrågningar ser likadana ut. I jakten på innovation får IT-säkerhet ofta stå tillbaka och då är det naturligt att man blir utsatt. Hur många gånger har man inte försökt boka någon typ av transport eller en restaurang där man behöver uppge sitt kreditkortsnummer. Ofta över icke säkra http-sidor, utan certifikat där informationen flödar helt oskyddad och tillgänglig för vem som helst att snappa upp, säger Erik Henriksson.

Erik Henriksson menar att alla jagar samma kunder och uppmärksamhet, då blir det viktigt att finnas med på samlingssidor där man jämför restauranger, hotell eller flygresor, något som ofta sker genom så kallad scraping, där man använder just bot-teknik för att samla in information och ge kunden ”rätt pris”.

– I en konkurrensutsatt bransch vill man inte stoppa trafik som man inte vet om den är legitim eller skadlig. Få känner till att det finns möjlighet att både identifiera robotar och då styra hur man vill kontrollera dem samt även undvika att leda in skadlig trafik till sin site.

Han fortsätter:
– Det finns flera duktiga cybersecurity-rådgivare i Sverige i dag. Men vi ser ofta att man har så bråttom att digitalisera sin kundupplevelse att man förbiser just säkerhetsfrågan eftersom den kan vara svår att koppla till ett direkt affärsvärde. Och då blir det lätt så att man inte ser över säkerhetslösningarna förrän man har blivit utsatt – och kanske nedtagen från Internet.

I den nya rapporten analyserade Akamai nästan 112 miljarder botförfrågningar och 3,9 miljarder skadliga inloggningssökningar som var riktade mot webbplatser i besöksnäringen, inklusive flygbolag, kryssningslinjer och hotell.

Undersökningen i siffror:

• Akamai har kunnat mäta en ökning av antalet DDoS-attacker med 16 procent sedan förra året
  • Årets största DDoS-angrepp satte ett nytt rekord på 1,35 Tbps.
  • Forskare har identifierat en 4-procentig ökning av reflektionsbaserade DDoS-attacker sedan förra året
  • Under perioden ökade antalet applikations-lagerattacker genom till exempel SQL-injektion eller skript på flera platser med 38 procent.
  • I april plockade den nederländska myndigheten för cyber-brott ned en webbplats med 136 000 användare som hyrde ut DDoS-attacker

Läs pressmeddelandet på engelska här, https://www.akamai.com/us/en/about/news/press/2018-press/akamai-releases-summer-2018-state-of-the-internet-security-report.jsp
Ladda ner hela studien här, https://www.akamai.com/us/en/about/our-thinking/state-of-the-internet-report/global-state-of-the-internet-security-ddos-attack-reports.jsp

Erik Henriksson, kundansvarig på Akamai
ehenriks@akamai.com
Bild på Erik Henriksson, https://www.linkedin.com/in/erikhenriksson/

• Data, Telecom, IT

• ddos
  • botnet

Akamai erbjuder världens största och mest pålitliga plattform för leveranser av molntjänster. Kunderna får de bästa och säkraste digitala upplevelserna på vilken enhet som helst, när som helst och var som helst. Dessutom ger plattformen som används i över 240 000 servrar i 130 länder en överlägsen prestanda och skydd mot hot. Akamais portfölj innehåller webb- och mobilprestanda, molnsäkerhet, företagsåtkomst och videoleveranslösningar som levereras tillsammans med en exceptionell kundservice och övervakning dygnet runt alla dagar. Bland kunderna finns många av de bästa finansinstituten, e-handelsledarna, media- och underhållningsleverantörerna och de statliga organisationerna. Läs mer på www.akamai.com, blogs.akamai.com eller @Akamai på Twitter.