Sundsvall får besök av internationella ledare inom biobaserad Forskning och Utveckling

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2014 11:25 CEST

En del av den prestigefyllda grupperingen från amerikabaserade TAPPI’s International
Research Management Committee besöker Sundsvall 25-26 september. Tappi IRMC är en internationell branschförening för papper och massa och består av utvecklingschefer, ansvariga för forskningscenters eller närliggande ledare inom bioprodukter, papper och massa från hela världen.

Tappimötet börjades redan på måndagskväll när ca 30 Tappi IRMC-deltagare anslöt till Markus Wallenbergpriset (MWP) som delades ut av Kung Carl Gustaf på Grand Hotel i Stockholm. MWP är skogsbranschens ”nobelpris” och har hög status i hela världen.  Tillställningen var en bra start på en intensiv vecka där idéer, grupparbeten och presentationer växlades om vartannat.

Mats Ullmar, tillförordnad vd på Åkroken Science Park samt affärsområdeschef på BioBusiness Arena ansvarade denna gång för programmet och valde att fokusera kring två huvudteman: Hur lyckade samarbeten leder till både radikala förändringar och framgång samt Market Outlook.

Tappimötet tog sedan sin fortsättning på Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, i Stockholm där Generaldirektör Charlotte Brogren berättade om Vinnovas verksamhet. Innventia, ett branschforskningsinstitut i Stockholm agerade under ett dygn värd när deltagarna genomförde flera grupparbeten och lyssnade på presentationer.

Torsdag 25 september samlas grupperingen på Knaust Hotel i Sundsvall
Mats Ullmar berättar då om Åkrokens Science Parks verksamhet men framförallt om BioBusiness Arena - ett initiativ som strävar mot förnyelse med skogen och skogsindustrin som utgångspunkt, där vikten av samarbete och möjligheten att finna nya värdekedjor är en drivkraft.

Under dagen berättar även Clas Engström, som leder ett liknande initiativ i Örnsköldsvik, om sina erfarenheter och vad som krävs av ett samarbete för att det skall lyckas. Mats Magnusson som är Professor i Innovation på KTH kommer även att ha ett interaktivt inslag i gruppen där han delar med sig av sin forskning gällande hur stora bolag skall uppnå radikal förändring eller genomföra stora teknikkliv.

Veckan avslutas med studiebesök på Valmet och AkzoNobel innan deltagarna beger sig till sina respektive hemländer.

För mer information, kontakta:
Mats Ullmar - 070-399 93 68, mats.ullmar@akroken.se
affärsområdeschef BioBusiness Arena
t.f vd, Åkroken Science Park

Läs om Tappi-konferensen:

Länk till programmet:

_____________________________
BioBusiness Arena
är en regional kraftsamling där företag, universitet och kommuner samverkar i syfte att nå kommersialisering av hållbara produkter och tjänster som bygger på förnybart materiel eller förnybar energi. BioBusiness Arena är en stark innovationsarena där processer och metoder förtydligas, utvecklas och verifieras.  Vi driver projekt, sprider kunskap samt mäter och följer upp framstegen. Välkommen till framtiden.

Åkroken Science Park erbjuder företag, projekt, avknoppningar och innovativa affärsidéer en unik möjlighet att etablera sig, utvecklas och växa i en kreativ miljö. Här finns både fysiska förutsättningar i lokaler, kreativt klimat och engagerade människor samt resurser och verktyg som stimulerar tillväxt och framgång.