Ä-märkt stärker Vasaloppsåkarna

Nu är det klart att Vasaloppsåkare och funktionärer får stärka sig med Ä-märkt mat nästa gång det blir åka av. Good Food AB som står bakom den kocklagade färdigmaten Chef in a box ska tillsammans med Görgen Tidén från Bruntegården ansvara för maten i Vasaloppets huvudtält 2012.
En kock som lagar kvällens hemmamiddag eller den sena pub- eller hotellmaten när den ordinarie personalen gått hem. Ä-märkt mat helt utan tillsatser, lagad på fina råvaror från grunden. Det är tanken med Chef in a box, ett nystartat varumärke för färdigmat. Företaget bakom heter Good Food Sigtuna AB och drivs av Michael och Pierre Spiridon-Calais.

Samtliga rätter från Chef in a box har Ä-märket på förpackningarna, något som bröderna Spiridon-Calais i praktiken länge arbetat med. De använder enbart ekologiska eller biodynamiska grönsaker och mejeriprodukter, köttet kommer från småskaliga producenter och fisken är vildfångad med respekt för havets säsonger. Rätterna innehåller inga E-nummer eller artificiella bindmedel.

Bröderna Spiridon-Calais kontaktade konsumentföreningen Äkta vara redan i planeringsstadiet för Chef in a box.
– Vi finns nu, som den första färdigmatstillverkaren, i kölvattnet av Äkta varas vision om vällagad mat av helt vanliga basråvaror. Ä-märkningen känns som ett självklart alternativ för oss – dels som producenter, dels som konsumenter, sade Pierre Spiridon-Calais vid premiären.

Bröderna Spiridon-Calais är riktiga restaurangrävar och har genom åren arbetat på stjärnkrogar i Frankrike, Italien och USA. I Stockholm har de arbetat på PA & Co, Stockholms Matvarufabrik och Bergamott och bröderna låg också bakom den välrenommerade restaurangen Gässlingen.

Och under nästa Vasalopp ska det inte bara bli full fart i spåret utan också i Vasaloppstältet där det kommer att serveras 35 000 portioner äkta vara till hungriga åkare och funktionärer.

Läs mer om föreningen Äkta vara och kriterierna för märkning på www.äktavara.org

För mer information om Chef in a box: Pierre Spiridon-Calais 0733-306898

• Mat, dryck

• råvaror
  • tillsatser
  • ä-märke
  • ä-märkt
  • matkvalitet
  • färdigmat

Den ideella föreningen Äkta vara bildades 2006. Föreningen driver konsumentsajten www.äktavara.org med nyheter, livsmedelsguider och bloggar. Sedan 2009 har Äkta vara även en livsmedelsmärkning, Ä-märket som en service till de konsumenter som vill undvika tillsatser och industriella ingredienser.