Vilken tidskrift är vilken?

Nu i oktober släpps två snarlika mattidskrifter, Hunger och Äkta mat. Men den som Äkta vara-grundaren Mats-Eric Nilsson är chefredaktör för är faktiskt INTE den som har "äkta" i namnet.

Bakom Hunger står personerna som gör magasinen Filter och Offside. Chefredaktör är Mats-Eric Nilsson, en av Föreningen Äkta varas grundare och författare till böcker som Den hemlige kockenÄkta vara och Saltad nota.

Magasinet kommer att bjuda på inspiration för hemmakocken och berätta om råvaror, rätter och matkulturer, men även på granskningar av fusket med maten som vi köper i butiken eller på krogen.

Den andra publikationen heter Äkta mat och ges ut av LRF Media. Den kommer att fokusera på att ge tips om och inspiration för matlagning från grunden och råvaror i säsong. Tidningen kommer också att innehålla reportage om bönder, småproducenter, kockar och matkämpar runt om i landet.

Men till skillnad från Hunger kommer Äkta mat inte att ägna sig åt undersökande journalistik, enligt tidningens chefredaktören Anna Michelson.

Äkta mat har alltså inget med föreningen Äkta vara att göra.