Förslag till ny biståndsutredning

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2011 14:27 CET

Det är dags att börja om från början. Det är budskapet i en ny rapport från Timbro ”Omtag för biståndspolitiken. Förslag på kommittédirektiv för en ny politik för global utveckling”.

-       Såväl forskning som regeringen själv har pekat på uteblivna långsiktiga effekter av biståndet. Det är oacceptabelt att dessa insikter inte leder till någon politisk förändring, säger Fredrik Segerfeldt, som har utformat direktiven.

Till skillnad från tidigare utredningar ska kommittén ta det vetenskapliga perspektivet på allvar, undvika att manipulera forskningsresultat, utgå från att utvecklingssamarbete är en knapp resurs samt förbehållslöst gå igenom vilka svenska policyverktyg som verkligen bidrar till den globala utvecklingen.

-       Lika lite som en sjukvårdspolitik som inte botar patienter skulle accepteras, bör en politik för global utveckling som inte bidrar till global utveckling tolereras, fortsätter Segerfeldt.

Rapporten är utformad så att den ska kunna tas av regeringen rakt av, och utan större förändringar göras om till direktiv för exempelvis en parlamentarisk kommitté.

Läs Fredriks Segerfeldts debattartikel på Newsmill

För att ladda ned rapporten klicka här

Fredrik Segerfeldt
fredriksegerfeldt@gmail.com