​Här är världens bästa tankesmedjor: Bara Timbro och SIPRI från Sverige på den globala topplistan

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2017 07:30 CET

Varje år rankas världens bästa tankesmedjor av University of Pennsylvania

I dag släpps 2016 Global Go To Think Tank Report, det mest prestigefulla indexet för tankesmedjor i världen. Indexet som publiceras av University of Pennsylvania rankar för tionde året i rad 6 846 tankesmedjor i omkring 150 länder.

Även i år lyckas bara två svenska tankesmedjor knipa en placering på den globala topplistan, det är Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) på plats 28 och Timbro, på plats 92.

– Att Timbro är med som en av två tankesmedjor på topp-100-listan visar hur viktigt det är med uthållighet i opinionsbildningen. Nästa år firar vi 40, och utan det svenska näringslivets förståelse för att framgångsrikt idéarbete både kräver långsiktighet och klara spelregler hade vi aldrig hamnat i så fint sällskap, säger Karin Svanborg-Sjövall, vd på Timbro.

Världen har inte mindre än 6 846 tankesmedjor. Över hälften finns i USA. I Europa finns det 1770 tankesmedjor, varav 77 stycken i Sverige, enligt indexet. De bästa tankesmedjorna väljs av en expertpanel vid över 1900 organisationer.

Här är de fem högst rankade tankesmedjorna i världen:

1. Brookings Institution (USA)
  2. Chatham House (Storbritannien)
  3. French Institute of International Relations (IFRI) (Frankrike)
  4. Center for Strategic and International Studies (CSIS) (USA)
  5. Carnegie Endowment for International Peace (USA)

Timbro är officiell partner för att lansera indexet i Sverige.

Om Global Go To Think Tanks Report

The Think Tanks and Civil Societies Program (TTCSP) vid University of Pennsylvania bedriver forskning om tankesmedjors roll i civilsamhället och i politiken runt om i världen. TTCSP grundades 1989 och har en databas med 6 846 tankesmedjor. För mer information om TTCSP, klicka här.

Vad är en tankesmedja?

En tankesmedja är en research- och kampanjorganisation som tar fram policyunderlag och analyser samt ger råd i politiska frågor både på nationell och internationell nivå för att få beslutsfattare att fatta mer välgrundade beslut. Tankesmedjan fungerar ofta som en brygga mellan akademi och politik och bidrar till samhället genom att göra forskning tillgänglig både för allmänhet och lagstiftare (Think tanks and policy advice in the US, Routledge 2007).

______________________________________________________________________

För pressfoto på Karin Svanborg-Sjövall, klicka här.

För att ladda hem Timbros logotyp, klicka här.

______________________________________________________________________

Karin Svanborg-Sjövall, vd