Ny bok: Gillar vi olika? Hur den svenska likhetsnormen hindrar integrationen

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2012 07:00 CEST

Svenskar vill se sig som ett tolerant folk. I det mångkulturella samhället är svenskheten inte så viktig längre. För vi gillar olika.

Men gör vi verkligen det? Statsvetaren Andreas Johansson Heinö har synat självbilden och finner att den tyvärr inte stämmer. I teorin är vi toleranta, men i praktiken stöter vi snabbt bort avvikare. Vi gillar inte särskilt olika. Vi gillar lika.

I Gillar vi olika? beskriver Andreas Johansson Heinö hur Sverige på relativt kort tid blivit ett invandrarland, jämför svensk invandringspolitik med utvecklingen i resten av Europa och skärskådar invanda föreställningar om mångkulturalism, nationalism, integration och assimilation. Och ställer frågan: vad innebär det egentligen att vara svensk? Behövs svenskhet?

– En av de främsta förutsättningarna för en fungerande integration är att vi förstår det land där integrationsprocessen ska äga rum. Ett resultat av denna bok är att vi bättre förstår den likhetsnorm som finns i Sverige och hur vi ska hantera den, säger Adam Cwejman, projektledare på Timbro.

För att köpa boken klicka här

För recensions ex kontakta Anna Hamnegård, anna.hamnegard@timbro.se

För att se seminariet i Stockholm om boken klicka här

Deltagare:
Erik Ullenhag, integrationsminister