Ny bok: Konstitutioner, politik och frihet – James Buchanan i urval

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2013 18:14 CET

James Buchanan (1919–2013) var en av 1900-talets viktigaste nationalekonomer. Som en av upphovsmännen till public choice-skolan förändrade han synsättet på vad som driver politiker och statstjänstemän, förklarade mekanismerna bakom den stora statens framväxt och visade på betydelsen av hur konstitutioner utformas. Buchanan tilldelades 1986 Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne för sin forskning.

I antologin Konstitutioner, politik och frihet –James Buchanan i urval, som är en del i Timbros klassikerserie, har docent Niclas Berggren, forskare vid IFN och redaktör för tidskriften Ekonomisk Debatt, gjort ett urval av James Buchanans viktigaste texter.
Boken presenterades vid ett seminarium 17 december, där kommentarer om boken och Buchanans verk gavs av Birgitta Swedenborg, nationalekonom och medlem av Lindbeckkommissionen på 1990-talet, och Hanna Wagenius, ordförande för Centerpartiets ungdomsförbund.

För att lyssna på Niclas Berggren som berättar om James Buchanan i Podcastprogrammet Idesherpa klicka här

För recensionsex. kontakta Katarina O´NilsKatarina.Onils@timbro.se