Ny Bok: När Amelia behöver hemtjänst

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2011 13:03 CET

- Efter arbetslinjen behöver Moderaterna en välfärdslinje med svar på äldreomsorgens utmaningar, säger författaren Edvard Unsgaard, som i dag ger ut boken När Amelia behöver hemtjänst. Detta apropå att många politiker väljer att ducka inför frågan om hur framtidens äldreomsorg ska se ut.

I boken är flera kända och okända svenska 40-talister intervjuade. Henning Mankell säger att kommun och stat inte kommer kunna stå för allt: ”Man kanske får ta lite större ansvar själv”. Amelia Adamo säger att ”Om pensionärer har möjlighet att betala så ska pensionären betala.” Men naturligtvis finns de som saknar egna resurser. Eller som krögaren Carl Jan Grankvist uttrycker det i boken. ”Det kommer inte vara någon konst att bli gammal om du kan ställa krav och ingen kommer ifrågasätta dina krav. Men den som inte har förmåga att ställa krav. Vad blir det för kvalitet?”

- Vi politiker måste förbereda väljarna för en äldreomsorg där människor får möjlighet att fortsätta vara människor med fria val. Grundtryggheten ska finnas kvar, men systemet måste anpassas till de äldres önskningar och fria val och de äldre måste ses som den ekonomiska resurs de faktiskt är, fortsätter Unsgaard.

- Svaret på äldreomsorgens utmaningar måste vara att den som inte kan svara upp mot Amelias önskningar när hon behöver hemtjänst och den politiker som inte lockar till sig fler Amelia till sin kommun, det är de som kommer att få det tuffast och det är de som kommer att oroa sig mest om 20–30 år, avslutar Edvard Unsgaard.

Edvard Unsgaard (M) är fd pressekreterare hos statsminister Fredrik Reinfeldt och arbetar numera som kommunikationsrådgivare.

För att läsa Edvard Unsgaards debattartikel på SvD Brännpunkt

För att beställa boken klicka här

SAMMANFATTNING:

Vad krävs för att skapa framtidens goda äldrepolitik?

• Man måste börja i det friska och förstärka incitamenten att arbeta mycket högre upp i åldrarna. Möjligheterna att utbilda sig och kanske till och med byta karriär på ålderns höst måste förstärkas

• Kommuner måste börja se de äldre som en resurs som ger kommunen skatteintäkter även på äldre dar

• Näringslivet måste se den ekonomiska potentialen i de äldre som konsumenter. Här finns många möjligheter för politikerna att utforma avdrag för att i likhet med utvecklingen av RUT och ROT förbättra äldres möjligheter på äldre dar

• Olikhet ja – ojämlikhet nej. Vi måste acceptera större olikheter på äldre dagar. Politikerna måste bli ärligare med vad omsorgen faktiskt kommer att innehålla och vad vi kan utlova. Människor måste också ges möjlighet att betala själva för att få extra tjänster och extra innehåll

• Slutligen är personalens villkor en helt central faktor för att skapa en god omsorg. Yrkets status måste höjas och det kan göras genom mer kompetensutveckling och höjda löner.

Edvard Unsgaard
edvard.unsgaard@nordicpa.se