Ny rapport från Timbro: Själadödande skitjobb

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2011 13:59 CET

Frilansskribenten Lisa Magnusson, med bakgrund som krönikör på Aftonbladet, gör med rapporten ”Själadödande skitjobb” debut som Timbro-skribent. I rapporten kartlägger hon RUT-avdragets effekt, och diskussionen om huruvida RUT-avdraget ställer kvinna mot kvinna.

” Att städa är en helt vanlig syssla, så länge det är sin egen smuts man städar bort. Att städa åt andra kan vara rentav hedervärt – så länge det handlar om en unge som slänger puré omkring sig, en funktionshindrad som inte kan dammsuga själv, eller en gamling som är för skröplig för att skura sina egna golv. Ful och fel blir städningen först när man städar hos någon som egentligen kan städa själv men inte vill och därför betalar för det.”

Så sammanfattas synen på städjobb i rapporten. Det här är något som Lisa Magnusson menar är helt felaktigt.

-    Det är uppenbart att många har problem med städjobben. Pigjobb, brukar det nedlåtande heta om RUT. Men ingen skulle få för sig att kalla de traditionellt manliga rot-sysslorna (reparation, ombyggnad, tillbyggnad i hemmet) för drängjobb, säger Lisa Magnusson.

I en aktuell studie från LO beskrivs en ökning av själadödande och utarmande jobb bland kvinnor. Lisa Magnusson visar i sin rapport att RUT-avdraget möjliggör en förbättring av städyrkets status, det skapar sysselsättning och gör svarta jobb vita.  Vilket förhoppningsvis också gör dem mindre själadödande.

-    RUT gör det möjligt att i stor skala professionalisera de återstående traditionellt kvinnliga hemmasysslorna. Den främsta vinsten är därför att det löser det gamla feministiska dilemmat med obetalt hushållsarbete, avslutar Lisa Magnusson.

För att läsa Lisa Magnussons debattartikel i Aftonbladet klicka här

För att ladda ned rapporten klicka här

Lisa Magnusson
lisa.magnusson@gmail.com