Ny rapport från Timbro: Välfärdens hjältar

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2010 18:14 CET

- Vi talar allt för sällan om att skapa en bättre fungerande arbetsmarknad för kvinnor, en marknad där man antingen kan arbeta i egen regi eller får bättre möjlighet att byta arbetsgivare. Den viktigaste jämställdhetsreformen på flera decennier är valfrihetsreformerna inom välfärden som inleddes på 90-talet med skolan och i dag fortsätter med vård och omsorg, säger Eva Westerberg, författare till den nya Timbro-rapporten Välfärdens hjältar.

Men förebilderna inom vård-skola-omsorg är ofta osynliga. Därför intervjuas i rapporten ett antal företagare inom just dessa områden. Flera av dem lyfter fram närheten till beslut som en av de främsta fördelarna med sitt jobb. Man har större möjlighet att påverka, och känner då också större makt över sin arbetssituation. Några av dem arbetar i mindre ideella verksamheter, andra i större vinstdrivande företag, men drivkrafterna är desamma: de vill göra bättre och de vill göra annorlunda.

- Förhoppningen är att dessa eldsjälars samlade erfarenheter kan lära beslutsfattarna något om hur politiken ska utformas för att vi ska kunna ta vara på alla ännu outvecklade idéer och ambitioner, säger Thomas Idergard, ansvarig för Timbros välfärdsprogram.

För kommentarer, kontakta Eva Westerberg på 0708-101783 eller eva.westerberg@timbro.se.

Ladda ner Välfärdens hjältar här: http://www.timbro.se/innehall/?isbn=9175667324&flik=4

* Rapporten lanserades på Timbro före valårets första duell mellan socialminister Göran Hägglund (KD) och Ylva Johansson (S).

Ladda ner ljudet som MP3-fil: http://www.timbro.se/innehall/?art=politik-och-foretagande-i-valfarden

Moderator var Cecilia Garme, frilansjournalist.