PRESSINBJUDAN: Överskottsmålet föremål för aktualiserad debatt

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 07:00 CEST

Å ena sidan en allt mer övertygad ekonomkår: överskottsmålet har spelat ut sin roll. Sveriges mycket goda statsfinanser är goda nog och vi behöver inte längre spara för sämre tider. Bättre då att rusta Sverige med tillväxtreformer.

Å andra sidan politiker som sitter stilla i båten. Finansminister Anders Borg ser inget behov av att se över överskottsmålet och Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Magdalena Andersson anklagar honom till och med för att inte ha tillräckligt i plånboken.

Överskottsmålet har under våren fått förnyad aktualitet i svensk ekonomisk-politisk debatt. I dag bjuder Timbro därför in till seminarium om överskottsmålet. Anne-Marie Pålsson ger ut sin bok Överskott till överdrift? på nytt och frågan diskuteras också av Jonas Frycklund, ekonom på Svenskt Näringsliv samt Joakim Sonnegård, kanslichef på Finanspolitiska rådet. Vi hoppas få svar på hur ett överskottsmål påverkar det privata sparandet samt på hur goda statsfinanser Sverige egentligen behöver ha.
____________________________________________
Tid: Tisdagen den 11 juni klockan 12:00 – 13:00

Plats: Timbro, Kungsgatan 60, Stockholm

Övrigt: (Lättare lunch serveras från 11:30)
____________________________________________

Varmt välkomna!

Malin Sahlén, ansvarig för samhällsekonomiska frågor på Timbro.

malin.sahlen@timbro.se
070 - 212 29 52