Sverige är ett av EU:s värsta länder att dricka, röka och äta i

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2017 07:30 CEST

Sverige är ett av de länder i Europa som har mest skatter och förbud på vardags- och nöjesliv, visar nya Nanny State Index 2017 som rankar EU-länderna efter hur mycket de försöker styra människors livsstil. Det är bättre än förra året, då Sverige var näst värst, men mycket beror på att e-cigaretter oavsiktligt blev oreglerade – något som är på väg att förändras. Samtidigt förbereder regeringen sexton nya förbud. Vad gäller livsstilsregleringar pågår ett race to the bottom i Europa, och Sverige ligger kvar i ledningen.

Av de 28 länderna i rankningen, som släpps vid ett seminarium i Bryssel i dag, har alla utom sex blivit mer ofria sedan förra året. Det är en trend som ser ut att fortsätta. Bara i Sverige förbereds fem nya förbud på alkoholområdet och elva på tobaksområdet, och folkhälsominister Gabriel Wikström öppnade tidigare i år för sockerskatt.

– Trots att Sverige tillhör de mest restriktiva länderna när det kommer till vardagens och helgens små glädjeämnen så illustrerar vi utmärkt att förbud och förmynderi inte fungerar, säger Mattias Svensson, som för Timbros del har tittat på Sveriges utveckling.

– Svenskar hör till de smalaste i EU och har lägst andel rökare, men vi har färre restriktioner än de flesta andra EU-länderna. Vi har betydande alkoholrestriktioner, men folk dricker mindre efter ett flertal liberaliseringar.Trots det är nanny state-politik en stark trend runt om i Europa, och Sverige är inget undantag.

På ett område har Sverige däremot gått från totalförbud till en fri marknad – av misstag. Förra året beslutade Högsta förvaltningsdomstolen att e-cigaretter inte är läkemedel, vilket innebär att Läkemedelsverkets förbud mot försäljning av e-cigaretter inte är giltigt. Ny lagstiftning förbereds, men tills den blir klar är den svenska e-cigarettmarknaden oavsiktligt laissez-faire.

Samtidigt är trenden mot mer straffskatter och regleringar i Europa stark, och att döma av regeringens planerade förbud kommer Sverige att ligga i framkant.

Här är de 16 förbud regeringen förbereder:

1. Förbud mot att importera alkohol från andra EU-länder från säljare som hjälper till att arrangera transporten – i praktiken ett förbud mot internethandel som den ser ut i dag. (förslag till lagstiftning)
  2. Förbud mot alkoholreklam i så hög utsträckning som är juridiskt möjligt. (utreds)
  3. Förbud för alkoholföretag att sponsra exempelvis idrottslag och -evenemang. (utreds)
  4. Förbud mot alkohol och drinkmixar i pulverform. (utreds)
  5. Förbud mot försäljning av alkoglass i butiker. (utreds)
  6. Förbud mot små cigarettförpackningar – antalskravet skärps. (träder i kraft 20 maj)
  7. Förbud mot smaksatta cigaretter. (träder i kraft 20 maj)
  8. Förbud mot att röka cigaretter på uteserveringar. (förbereds på departementet)
  9. Förbud mot att röka cigaretter i parker, på perronger och hållplatser. (förbereds på departementet)
  10. Förbud mot att röka e-cigaretter på uteserveringar. (förbereds på departementet)
  11. Förbud mot att röka e-cigaretter i parker, på perronger och hållplatser. (förbereds på departementet)
  12. Förbud mot att exponera cigaretter i butiker som också säljer andra varor. (förbereds på departementet)
  13. Förbud mot information om smak och vissa andra konsumentupplysningar på cigarettförpackningen. (förbereds på departementet)
  14. Förbud mot att exponera snus i butiker som också säljer andra varor. (förbereds på departementet)
  15. Förbud mot information om smak och vissa andra konsumentupplysningar på snusdosan. (förbereds på departementet)
  16. Förbud mot företagets varumärke på cigarettförpackningar i form av logotyp och eget färgval. (förbereds på departementet)

Timbro kommer att livesända lanseringen via sin Facebook-sida: https://www.facebook.com/tankesmedjantimbro/

Klockan 09.30 presenterar Mattias Svensson resultaten från Sverige och klockan 10 börjar lanseringen i Bryssel.

Om The Nanny State Index
The Nanny State Index är den första översiktliga sammanställningen av livsstilsreglering i Europa. Genom 32 kriterier från områdena mat, läsk, alkohol, tobak och e-cigaretter identifieras de bästa och värsta länderna att äta, dricka, röka och röka e-cigaretter i. Det är ett paneuropeiskt projekt som koordineras av European Policy Information Center (Epicenter) och är framtaget av Christopher Snowdon vid Institute for Economic Affairs. Alla resultat från studien finns tillgängliga vid lunchtid den 10 maj på www.nannystateindex.org.

För mer information, kontakta:

Mattias Svensson, rapportförfattare, Timbro

Mail: mattias@envanligsvensson.se