Timbro i topp bland Europas tankesmedjor

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 10:37 CET

University of Pennsylvania publicerar för fjärde året i rad sin rankning över världens ledande tankesmedjor: The Global ”Go-To Think Tanks”. I kategorin ”Topp 40 tankesmedjor i Västeuropa” kom Timbro på plats 31. I denna kategori hade Timbro sällskap av Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) på plats 7, samt Utrikespolitiska Institutet på plats 38. Förstaplatsen innehas av brittiska Chatham House.

James G. McGann, som leder den årliga studien, har samlat en expertpanel med över 300 personer från hela världen för att utse de bästa tankesmedjorna utifrån geografisk hemvist samt forskningsområde.

- Timbro har som ambition att vara världsklass och denna placering är ett kvitto på att vi är på rätt väg.  Det är också glädjande att Sverige har en stark representation i denna rankning, säger Maria Rankka, chef för Timbro.

Klicka här för att läsa rapporten

Timbro verkar för fri företagsamhet, framtidstro och en liberal samhällsordning. Timbro är en del av Stiftelsen Fritt Näringsliv. Verksamheten grundades 1978. Timbro publicerar böcker och rapporter och erbjuder en omfattande seminarieverksamhet.