AkzoNobel gör McLarens snygga nya Formula 1-bil, MCL35, ännu coolare

McLaren Racings 2020 Formula 1-bil visades upp inför den nya säsongen och AkzoNobel har återigen levererat förstklassig ytbehandlingsteknik till den snygga MCL35.

Som officiell färg- och ytbehandlingspartner till McLaren Racing har varumärket Sikkens hjälpt McLaren att stå ut i mängden sedan 2008. Med ett nytt utseende och en ny design för säsongen 2020 har alla målade delar på den senaste racerbilen – såväl som teamets transport, garage och tillbehör – fått ta del av AkzoNobels högpresterande produkter.

Denna säsong använder bilen även värmeskyddsfärg från företagets Protective Coatings-verksamhet. Intertherm 50 – från Internationals produktsortiment, har applicerats på viktiga komponenter kring motorn och avgassystemet för att hjälpa dem att tåla temperaturer på upp till 540 ˚C. Ett enda lager av produkten är endast 25 mikrometer tjockt, vilket motsvarar ungefär en tredjedel av ett mänskligt hårstrå.

”Vi är extremt stolta över vårt långa partnerskap med McLaren som bygger på samarbete, en gemensam passion för innovation och strävan efter topprestanda”, förklarar Patrick Bourguignon, Managing Director för AkzoNobels Automotive and Specialty Coatings-verksamhet. ”Bilen ser fantastisk ut – på såväl som under ytan – och vi ser med spänning fram emot att uppleva den i Zandvoort, när F1 Grand Prix återvänder till Nederländerna i år.”

McLaren Racing teamet kommer fortsätta sitt arbete med utgångspunkt från den positiva säsongen 2019, då de kom på fjärde plats i Constructors’ Championship.

Zak Brown, Chief Executive Officer på McLaren Racing, säger: ”Återigen ser vår nya Formula 1-bil, MCL35, fantastisk ut. I år har vi tänjt på de tekniska gränserna och vi är tacksamma att AkzoNobel, som har varit en pålitlig partner till oss i mer än tio år, har samarbetat med oss. Vi tackar dem för deras fortsatta stöd.”

Forskare och tekniker på McLaren och AkzoNobel har samarbetat i mer än ett decennium och partnerskapet utökades 2012 till att inkludera McLarens personbilar. Tillsammans har de accelererat ytbehandlingstekniken och färgutvecklingen, vilket har banat väg för nya möjligheter.

”Att arbeta med inspirerande partners som McLaren har gjort det möjligt för oss att utöka vår expertis och vår strävan att leverera nya, innovativa lösningar till våra kunder”, tillägger Bourguignon. ”Vi är båda konstant på jakt efter högsta prestanda och det är en drivkraft som leder till att vårt samarbete fortsätter frodas.”

Säsongens första Grand Prix-tävling går av stapeln i Melbourne i Australien den 15 mars.