Akzo Nobel utvecklar fågelinfluensavaccin för människor

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2005 16:17 CEST

Arnhem/Boxmeer, Nederländerna, 18 oktober, 2005 – Akzo Nobels dotterbolag, bioteknikföretaget Nobilon International, håller på att utveckla ett vaccin för människor mot fågelinfluensaviruset, på fackspråk kallad H5N1, som just nu sprids i Europa.

Utvecklingen av vaccinet, som befinner sig i en tidig fas, sker hos Nobilon i samarbete med Akzo Nobels läkemedelsbolag Organon. Företagets veterinärmedicinska affärsområde, Intervet, tillhandahåller redan idag ett vaccin mot fågelinfluensan för fåglar.

”Situationen i Europa tydliggör behovet av ett vaccin för människor mot denna potentiellt farliga smitta” säger Toon Wilderbeek, medlem av Akzo Nobels koncernledning med ansvar för läkemedel. ”Vi arbetar på flera sätt för att ta fram vacciner för människor och djur för att möta detta specifika hot. I detta arbete har vårt samlade interna kunnande visat sig ovärderligt.”

Nobilon, som bildades 2003 för att utveckla och marknadsföra vacciner för människa, godkändes nyligen som producent av influensavacciner till kliniska tester för människa enligt European Good Manufacturing Practice (GMP). De första testerna beräknas starta under 2006. Då förväntas också de kliniska testerna av vaccin mot H5N1 kunna startas.

På Nobilons nya anläggning i Boxmeer, Nederländerna, finns en toppmodern produktionsanläggning. Där används en speciell cellkulturteknik för att framställa vaccin, istället för den traditionella metoden, som använder sig av befruktade kycklingägg. Företaget har dessutom möjlighet att öka produktionen av vaccin för att möta framtida behov. Vid en möjlig pandemi av H5N1 t ex kommer Nobilon därför att kunna massproducera det färdiga vaccinet så snart det godkänts av behöriga myndigheter.

Wilderbeek tillade: ”Tillsammans med Organon arbetar Nobilon så snabbt som det bara är möjligt för att framställa ett rent, säkert och effektivt vaccin mot H5N1 för människa. Att vi därför nyligen godkändes enligt GMP är viktigt, inte bara för att kunna testa våra olika influensavacciner på människor, utan också för att kunna fokusera på utvecklingen av ett vaccin mot fågelinfluensaviruset för den händelse att viruset skulle börja spridas till människa.”

För mer information:
Akzo Nobel N.V.
Corporate Media Relations, tel. +31 26 366 4343
Contact: Patricia Janssen

Om Akzo Nobel:
Akzo Nobel förser kunder över hela världen med läkemedel, färg och kemi. Koncernens omsättning för 2004 uppgick till ca 115 miljarder kronor. Akzo Nobel har för närvarande ca 62 000 medarbetare i över 80 länder. Huvudkontoret ligger i Nederländerna. I Sverige har Akzo Nobel ca 4 200 anställda på ett 30-tal platser. Mer information om Akzo Nobel finns på www.akzonobel.se

Nobilon International BV, dotterbolag till Akzo Nobel, är ett bioteknikföretag med mål att föra fram nya vacciner för människan till marknaden. Nobilon skall upptäcka, utveckla, producera och kommersialisera vacciner för människor, samt aktivt söka partnerskap med andra aktörer inom sektorn. Nobilon grundades 2003 och har sitt huvudkontor i Boxmeer, Nederländerna. Där finns också företagets toppmoderna produktionsanläggning. Nobilon drar i sitt arbete nytta av den expertis som finns samlad inom Akzo Nobels läkemedelsgrupp, Organon och Intervet.

Internet: www.nobilonvaccines.com

Kommentarer (0)