AkzoNobel finansierar forskning kring stadsomvandling

AkzoNobel och det internationella arkitektkontoret OMA inleder nu ett samarbete för att kartlägga sambandet mellan färg och ekonomisk utveckling.
– Satsningen ingår i vårt nya Human Cities-manifest, som syftar till att skapa mer trivsamma städer, säger AkzoNobels vd Ton Büchner.

AkzoNobel är världens största färgföretag och en av de ledande producenterna av specialkemikalier. Tillsammans med det prisbelönta, globala arkitektkontoret OMA ska AkzoNobel nu göra en studie av hur visuellt tilltalande områden kan påverka den ekonomiska tillväxten.

Samarbetet presenterades under inledningen av den 14:e arkitekturbiennalen i Venedig, som i år kureras av arkitekten Rem Koolhaas, en av OMA:s grundare.
– Färg påverkar våra sinnen och har en tydlig effekt på allt som avgör livskraften i en stad, både socialt, kulturellt och ekonomiskt. Genom studien ihop med AkzoNobel hoppas vi kunna förmedla viktiga kunskaper till såväl arkitekter och stadsutvecklare som myndighetsföreträdare och medborgare, säger Rem Koolhaas.

Prognoser visar att 75 procent av världens befolkning kommer att bo i städer år 2050. AkzoNobel är en viktig del i den stadsomvandlingsprocess som pågår, eftersom 60 procent av företagets produkter finns inom slutanvändarsegmentet bygg- och infrastruktur och transport.

I Norden driver AkzoNobel redan flera projekt för att skapa mer trivsamma städer. Just nu deltar AkzoNobel bland annat i projektet Sätt färg på Göteborg, som ska försköna staden inför 400-årsjubileet år 2021.
– Delprojekten i Göteborg är många. Här ingår allt från att måla broar till att rusta upp miljonprogramsområden och skapa världens största, målade konstverk. Dessutom har Sätt färg på Göteborg ett viktigt socialt mål: att hjälpa arbetslösa ungdomar med praktik som kan leda vidare till varaktiga jobb. Detta ligger helt i linje med vårt Human Cities-manifest, säger Maria Fiskerud, nordisk kommunikationschef för AkzoNobel.

Human Cities-manifestet omfattar några av de delar som AkzoNobel ser som viktiga för att utforma trivsamma stadsmiljöer – däribland färg, kulturarv, transporter, idrott och utbildning samt hållbar utveckling.
– Genom Human Cities ska vi använda våra expertkunskaper för att göra stadslivet mer nergigivande, inspirerande och levande för människor runt om i världen, framhåller AkzoNobels vd Ton Büchner.

Fakta/Human Cities-initiativet i praktiken
Human Cities-manifestet bygger på flera befintliga satsningar inom AkzoNobel. Ett av dem är CSR-programmet Community Program, där medarbetarna driver olika samhällsprojekt med hjälp av
bidrag från AkzoNobel.

Ett annat är Let’s Colour-programmet, där AkzoNobel hjälper till att måla och sätta färg på stadsdelar och andra miljöer.

Andra exempel är satsningar på konst och på samarbeten med externa aktörer som till exempel Rijksmuseum i Amsterdam, FN-organet Unesco och stiftelsen Cruyff Foundation, initierad av den
nederländske fotbollsstjärnan Johan Cruyff.

Under inledningen av årets arkitekturbiennal i Venedig har AkzoNobel byggt om torget i Santo Stefano till en Cruyff Court, en provisorisk fotbollsplan. Sedan en tid inrättas även permanenta Cruyff-planer runt om i världen, i stadsdelar där barn tidigare har saknat möjlighet att idrotta i en trygg miljö.

Här kan du läsa mer om Human Cities-initiativet: www.akzonobel.com/humancities

Några exempel på Human Cities-projekt i Norden:
• I Sverige har AkzoNobel medverkat i målningen av taket över Sergels torg i Stockholm, vilket har gjort miljön ljusare och tryggare.

För mer information kontakta:
Maria Fiskerud, kommunikationschef, AkzoNobel Norden
E-post:maria.fiskerud@akzonobel.com Telefon: 0734-029 097