AkzoNobel har inlett ett samarbete med en ledande biltillverkare

BMW-koncernen har inlett ett samarbeta med AkzoNobel som leverantör av produkter för fordonsreparationslackering och tillhörande tjänster. AkzoNobel kommer från och med 1 februari 2020 att leverera till en stor del av det globala distributionsnätet.

Hela 44 länder omfattas av avtalet som innebär att AkzoNobels premiumvarumärken Sikkens- och Lesonal kommer att användas för reparationslackering på BMW- och Mini personbilar hos auktoriserade återförsäljare, reparatörer, importörer och nationella BMW Group-filialer.

”Det känns fantastiskt positivt att samarbeta med BMW-koncernen, ett av världens främsta bilmärken”, säger Patrick Bourguignon, Managing Director, AkzoNobel Automotive & Specialty Coatings. ”Genom att kombinera produkter från våra varumärken Sikkens och Lesonal kan vi erbjuda den perfekta lösningen för en förbättring av vårt serviceerbjudande och samtidigt hjälpa BMW och derasnätverke att öka effektiviteten.”

Jörg Anders, Global Key Account Director of AkzoNobel’s Vehicle Refinish & Automotive, tillägger: ”I 44 länder kommer man på karosseriverkstäder kunna dra nytta av branschledande reparationslackerings-system för fordon tack vare våra innovativa och hållbara produkter samt banbrytande digitala kulör-verktyg MixitTM. Det känns spännande att presentera våra premiummärken och företagstjänster för en ny publik.

Innovativt digitalt kulörverktyg
Förutom att erbjuda hög prestanda och kvalitativa produkter är AkzoNobel också ledande inom utvecklingen av innovativa digitala kulörverktyg.

Med MixitTM tillhandahåller AkzoNobel en molnbaserad färgidentifierings- och färghämtningsapplikation som ger tillgång till över två miljoner färger och varianter. Tillsammans med den kompakta, handhållna kulör mätningsverktyget Automatchic™ kan alla lackeringsjobb göras snabbare, mera noggrant och genererar mindre svinn.

44 länder som omfattas av avtalet

Albanien, Argentina, Australien, Vitryssland, Bosnien, Brasilien, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Danmark, Egypten, Estland, Filippinerna, Finland, Förenade Arabemiraten, Grekland, Hongkong, Indien, Indonesien, Israel, Irak, Italien, Jemen, Jordanien, Kuwait, Kazakstan, Lettland, Litauen, Makedonien, Malaysia, Marocko, Mexiko, Moldavien, Norge, Oman, Saudiarabien, Singapore, Sverige, Schweiz, Taiwan, Thailand, Turkiet, Ukraina och Vietnam.

För mer information om Sikkens, besök www.sikkensvr.com

Inom AkzoNobel är vi 34 500 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg som ytskydd.

Idag är vi verksamma i över 150 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns International, Cuprinol, Nordsjö och Sikkens. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.

I Sverige har AkzoNobel för närvarande cirka 1000 anställda på sex orter.