AkzoNobel koncentrerar produktionen av formalin och harts

AkzoNobel har beslutat att samordna sin produktion av formalin och harts till träbaserade skivprodukter till anläggningen i Kristinehamn. Detta är ett resultat av att flera kunder försvunnit på grund av konkurs i efterdyningarna av lågkonjunkturen. Som en konsekvens av detta beslut läggs all produktion av formalin och harts ned vid Stockviksanläggningen utanför Sundsvall och produktionen koncentreras till anläggningen i Kristinehamn.

”Ett minskat behov av de här produkterna i norra Sverige har lett fram till beslutet. Vi har idag två anläggningar i Sverige med samma produktion, men ingen av dem har full beläggning. Att nu koncentrera vår produktion till en anläggning är en del i vårt globala kostnadsbesparingsprogram”, säger Stefan Groot, Director Adhesives.

”Att stänga denna del av vår anläggning i Stockvik är ett smärtsamt beslut”, säger Eva Julin Dombrowe, Director Operations och fortsätter:

”Jag vill förtydliga att beslutet inte beror på missnöje med arbetet, tvärtom har alla gjort ett fantastiskt bra arbete”.

I dagsläget är det oklart hur många tjänster som kommer att försvinna. Det rör sig både om kollektivanställda och om tjänstemän.

AkzoNobels mål är att försöka hjälpa de som berörs att hitta nya lösningar för framtiden. Företaget tittar bland annat på möjliga lösningar bland övriga AkzoNobel-enheter i Sundsvall.

Casco Adhesives övriga verksamhet vid Stockviksanläggningen, inklusive legoproduktion till externa företag, berörs inte av detta beslut.

Facket har informerats om beslutet och förhandlingar kommer att inledas så snart som möjligt. Företaget kommer att försöka hjälpa de som blir uppsagda till ny sysselsättning genom individuella lösningar.

Till redaktionen – ej för publicering

Maria Fiskerud, Informationschef, AkzoNobel Norden
Telefon: 0734-029 097

Eva Julin Dombrowe, Director operations, Casco Adhesives
Telefon: 070-59 04 421

• Företagsinformation

• stockvik
  • sundsvall
  • casco adhesives

• Sundsvall

AkzoNobel är världens största färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier, bygglim och limsystem. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Dulux och Sikkens. Vi är ett Global Fortune 500-företag och rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 55 000 engagerade medarbetare levererar Tomorrow's Answers Today™.