AkzoNobel och Artscape sätter färg på Värmland

AkzoNobel sätter färg på Värmland i Skandinaviens största gatukonstfestival, Artscape, som i sommar tar över stora delar av länet. Mellan 24 juli och 18 augusti skapar 23 konstnärer från hela världen gatukonst och muralmålningar i de värmländska kommunerna. Runt 900 liter färg kommer att gå åt för att färdigställa konstverken.

Bakom den stora gatukonstfestivalen står den ideella organisationen Artscape som vill lyfta fram gatukonsten i det offentliga rummet. AkzoNobel, genom sitt varumärke Nordsjö färg, är en viktig partner med leverans av färg och måleriverktyg.

"Vårt engagemang i Artscape och att skapa vackrare och mer

engagerande stadsmiljöer är en viktig satsning för oss och vårt initiativ Human Cities", säger Per Nimér, designchef på Nordsjö färg.

Artscape hölls för första gången i Malmö 2014. Syftet var att lyfta fram gatukonsten i det offentliga rummet. Förra året arrangerades festivalen i Göteborg. Då skapades 20 konstverk i stadens stadsdelar. När nu tio värmländska orter ska få offentliga byggnader smyckade med stora muralmålningar, kommer det gå åt mycket färg. Cirka 900 liter färg kommer AkzoNobel att leverera till konstnärerna under festivalen. Per Nimér svarar på vilka kulörer som har mest åtgång.

"Faktum är att det är en ganska jämn spridning längs färgskalan men kulörerna svart och vitt får nog sägas vara överrepresenterade. De är ju grundfärgerna".

Förutom färgen går det åt måleriverktyg i mängder. Hundratals penslar och rollrar kommer att få jobba hårt. Rollrarna för att grunda och måla stora ytor, penslarna för detaljerna. För AkzoNobel är det extra givande att få vara en del av ett evenemang som Artscape och skapa offentlig konst i de tio orterna.

"Hållbarhet är viktigt för oss och här skapas det hållbara muraler som kommer att finnas kvar i dessa stadmiljöer under lång tid", konstaterar Per Nimér.

ARTSCAPE Är en ideell organisation som arbetar med att genomföra gatukonstprojekt i Sverige och internationellt. Årets festival som arrangeras i Värmland genomförs med ekonomiskt stöd från kommunerna, Region Värmland, Postkodlotteriets kulturstiftelse och Nordsjö färg.