AkzoNobel stödjer bröstcancerföreningen Johanna i Göteborg

AkzoNobel stödjer och samarbetar med ideella bröstcancerföreningen Johanna i Göteborg. I år stödjer man dess barn- och ungdomsgrupp som har som syfte att hjälpa och ge stöd åt barn vars förälder har drabbats av bröstcancer. AkzoNobel arbetar kontinuerligt med att stödja och samarbeta med olika organisationer och med att förbättra boendemiljöer genom att måla i områden där vi finns. Dessa projekt initieras av våra anställda och ger oss möjlighet att bidra positivt och hållbart till människor och samhället.

Samarbetet med Bröstcancerföreningen Johanna initierades av en medarbetare som arbetar i vår verksamhet i Angered som själv drabbades av bröstcancer. Genom sin sjukdom kom hon och hennes två barn i kontakt med föreningen. Föreningens barngrupp finns till för barn vars förälder har cancer och är en samtalsgrupp som finns till för att ge stöd och hjälp åt barnen för att hantera deras oro, rädsla och frågor.

”Vi vill bekräfta barnets upplevelse utifrån barnets perspektiv och låta dem närma sig sina känslor i ett tillåtande klimat. Vi vill stötta barnen och föräldrarna genom att ge dem verktyg att hantera sin situation. Med hjälp av olika uttrycksformer får barnen möjlighet att hitta sina känslor och bearbeta dem”, berättar Eva Storåkern, socionom och en av gruppledarna.

Tillsammans med ledarna från Bröstcancerföreningen Johanna och 10 anställda från AkzoNobel så arrangerades en lägerhelg för ca 40 barn och föräldrar i Kungälv. En helg tillsammans med tid för lek och skratt, men också allvar. En möjlighet för barn och föräldrar att prata och umgås med andra i samma situation som dem själva.

En av huvudaktiviteterna för barnen under helgen var samtal och symbolterapi, en form av terapi där barnen får hjälp att ge uttryck för sina känslor i färg och form, som genomfördes av Eva Storåkern och Annika Halvarson som båda är utbildade symbolterapeuter.

”Att träffa dessa barn och ungdomar som alla har föräldrar som kämpar mot cancern har blivit ett andningshål för mig och min familj. Vi är så tacksamma för allt som Johanna-föreningen gör för oss. Stort tack också till AkzoNobel som var med oss hela helgen och skänkte all målarfärgen”, säger en av föräldrarna.

• johanna-föreningen
  • samarbete
  • sustainability
  • färg

Inom AkzoNobel är vi 34 500 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg som ytskydd.

Idag är vi verksamma i över 150 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns International, Cuprinol, Nordsjö och Sikkens. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.

I Sverige har AkzoNobel för närvarande cirka 1500 anställda på sex orter.