AkzoNobels nya svenska huvudkontor byggs i Sickla Affärskvarter

Idag togs det första spadtaget för AkzoNobels nya verksamhetshus i Sickla Affärskvarter. Ceremonin förrättades av Leif Darner, medlem av AkzoNobels koncernledning, Erik Langby, kommunstyrelsens ordförande i Nacka kommun och Ingalill Berglund, VD Atrium Ljungberg. Atrium Ljungberg investerar 300 miljoner kronor i den nya byggnaden.

Med en lång och gedigen industrihistoria i området byggs nu ett nytt svenskt huvudkontor åt AkzoNobel, världens största färg- och specialkemiföretag, i Sickla, Nacka. Det blir en innovativ och funktionell mötesplats som stödjer AkzoNobels kärnverksamhet och stärker samverkan mellan de olika affärsenheterna. I huset kommer det att finnas labb-, utvecklings- och kontorsverksamhet.

Atrium Ljungberg investerar 300 miljoner kronor i huset på 10 300 kvm, varav 7 500 kvm hyrs av AkzoNobel och beräknas vara färdigt för inflyttning under första kvartalet 2014. Byggnaden kommer att miljöcertifieras och ligga i framkant vad gäller hållbarhet.

– AkzoNobel är en viktig del av svensk industrihistoria och vår verksamhet i Nacka sträcker sig långt tillbaka i tiden. Det nya huvudkontor som nu börjar byggas visar att vi också är en del av svensk industris framtid, säger Leif Darner, medlem av AkzoNobels koncernledning och fortsätter:

– Det kommer att bli ett landmärke för AkzoNobel och ligga i framkant vad gäller miljömässigt hållbar design, något som är viktigt för oss eftersom hållbarhet är en grundbult i vår företagsstrategi.

Atrium Ljungberg har i många år drivit utvecklingen av Sickla och har skapat en bred mix av kontor, handel, service, lärande och kultur i området. Under senare tid har Sickla utvecklats kraftigt vad gäller nya kontorsetableringar. Under 2011 färdigställdes bland annat Atlas Copcos nya huvudkontor och just nu byggs också Intrum Justitias huvudkontor som har planerad inflyttning i oktober 2012.

– Vi är glada och stolta över förtroendet att vara en långsiktig partner till AkzoNobel. Deras nysatsning i Sickla är betydelsefullt för vårt fortsatta arbete med att skapa ett starkt, dynamiskt affärskvarter i området. Det visar på Sicklas attraktivitet, inte bara för små och medelstora företag utan även för multinationella företag med högt ställda krav, säger Ingalill Berglund, VD Atrium Ljungberg.

Sickla är en av landets mest expansiva stadsdelar i en kommun som ligger långt framme vad gäller ett framgångsrikt samarbete med det lokala näringslivet. Nacka har bland annat belönats med utnämningen "Årets tillväxtkommun 2011" av Arena för tillväxt.

– Att ytterligare ett stort internationellt företag väljer att utveckla sin verksamhet i Sickla betyder mycket för vår ambition att positionera Sickla och Nacka kommun som en stark och attraktiv plats att både bo och arbeta i, säger Erik Langby (M), kommunalråd Nacka kommun och kommunstyrelsens ordförande.

För mer information:
Linus Kjellberg, Affärsutvecklare Atrium Ljungberg, 070-341 54 16,
linus.kjellberg@atriumljungberg.se

Johnny Nylund, pressansvarig AkzoNobel, 072-2099 609,
johnny.nylund@akzonobel.com

• Kemikalieindustri

• atrium ljungberg

AkzoNobel är världens största färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier, bygglim och limsystem. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Dulux och Sikkens. Vi är ett Global Fortune 500-företag och rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 55 000 engagerade medarbetare levererar Tomorrow's Answers Today™.

Om Atrium Ljungberg
Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Vårt arbete handlar om att få platser att utvecklas och växa. Våra projekt på svenska tillväxtmarknader visar att vi tänker annorlunda i en konservativ bransch. Sickla Köpkvarter i Nacka, NOD i Kista, Gränby Centrum i Uppsala och Mobilia i Malmö är exempel på hur våra medarbetare, tillsammans med omvärlden skapar nya moderna mötesplatser för arbete, shopping, fritid, kultur och utbildning.