Blodprov kan komma att upptäcka våra vanligaste cancerformer - Nu prisas forskarna med AkzoNobel Science Award

Professorerna Carl Borrebaeck och Thomas Laurell från Lunds universitet tilldelas AkzoNobel Science Award 2009 och får dela på prissumman 500 000 kronor. De får priset för banbrytande forskning och stor entreprenörsanda.

Bröstcancer och prostatacancer är de vanligaste cancerformerna i Sverige. I framtiden finns det goda förutsättningar att med hjälp av ett blodprov direkt se om patienten har bröst- eller prostatacancer. Detta kan bli möjligt genom professor Carl Borrebaeck och hans forskargrupps upptäckter inom antikroppar och biomatriser, och genom professor Thomas Laurells och hans forskargrupps" Lab-on-a-chip"-teknik.

- Om jag och mina kollegor genom vår forskning kan hjälpa till att tidigare upptäcka cancern och direkt sätta in rätt behandling så har vi verkligen bidragit till en förbättrad cancervård, säger Carl Borrebaeck, professor vid Institutionen för immunteknologi vid Lunds universitet.

Patienten tar ett vanligt blodprov. Blodprovet läggs sedan på en liten kiselplatta som är full med olika antikroppar. Metoden går ut på att analysera vilket mönster antikropparna bildar när de binder till provet, vilket även kan visa vilken typ av cancer det är. På detta sätt kan läkaren snabbt ställa en bättre diagnos och tidigare sätta in bästa behandling.

- Vi har även utvecklat en microchipteknik som kan separera olika celler ur blod. I framtiden hoppas vi kunna samla in cancerceller ur patientens blod för att få en detaljerad analys av hur cancern har spridit sig. Vårt mål med denna teknik är att kunna mäta mängden cirkulerande tumörceller i blodet och snabbt kunna ge svar på om tumören har svarat på behandlingen eller inte, säger Thomas Laurell, professor vid Institutionen för elektrisk mätteknik vid Luns universitet.

Borrebaecks och Laurells forskning har lett till flera nya företag. Thomas Laurell har startat företagen Picology AB, ISET AB och Erysave AB. Carl Borrebaeck har varit med och startat BioInvent, som i dag har runt 120 anställda och som värderas till över en miljard kronor. Carl Borrebaeck har även startat Alligator Bioscience AB och Immunovia AB.

- Det här är två professorer som inte bara forskar utan som även vet hur man gör företag av forskningen. De har sett till att bygga broar mellan näringsliv och akademi och visat stor entreprenörsanda, något som är väldigt viktigt för AkzoNobel. Därför är vi väldigt glada att juryn bestående av IVA-ledamöter valt att belöna Carl och Thomas med AkzoNobel Science Award 2009, säger Leif Darner, teknologiansvarig i AkzoNobels koncernledning.

AkzoNobel Science Award delas ut en gång om året. I år kommer prisceremonin att äga rum den 19 mars. Priset har funnits i 39 år och delas ut vartannat år i Sverige och vartannat år i Nederländerna.

För mer information kontakta:
Akzo Nobel AB
Oskar Bosson, pressansvarig
oskar.bosson@akzonobel.com

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)
Camilla Koebe, Informations- och marknadschef
cmk@iva.se

Om AkzoNobel Science Award
AkzoNobel Science Award Sweden är ett tvärvetenskapligt pris på 500 000 kronor som delas ut av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA. Priset, som bygger på en donation från Akzo Nobel, utdelas för "banbrytande insatser genom gränsöverskridande forskningsverksamhet, som vilar på ingenjörsvetenskaplig grund". Pristagarna nomineras och utses av en jury, utsedd av IVA, som består av kvalificerade IVA medlemmar. Akzo Nobel Science Award delades ut första gången i Sverige år 1999. I Nederländerna har det delats ut i 39 år, i samarbete med Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Sedan 1999 delas det ut vartannat år i Sverige och vartannat år i Nederländerna.

Om Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) är en fristående akademi som till nytta för samhället främjar tekniska och ekonomiska vetenskaper samt näringslivets utveckling. Mer information om IVA finns på
www.iva.se

Vi på AkzoNobel är stolta över att vara en av världens ledande industrikoncerner. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, tillverkar och tillhandahåller vi ett brett sortiment av färg för konsument och hantverkare, högteknologisk färg, lim och limsystem samt specialkemikalier. Med en omsättning på cirka SEK 148 miljarder 2008 är vi världens största färgföretag. Som stor producent av specialkemikalier förser vi företag världen över med högkvalitativa råvaror till produkter som är nödvändiga i människors vardag. Vi tänker på framtiden men agerar i samtiden. Vi brinner för att introducera nya idéer och utveckla hållbara koncept för våra kunder. Det är därför våra 60 000 medarbetare i mer än 80 länder arbetar för att leverera Tomorrow's Answers TodayTM.

I Sverige har AkzoNobel knappt 4 000 anställda på ett 20-tal platser.

Internet: www.akzonobel.se, www.akzonobel.com

• Kemikalieindustri