Eka Chemicals inviger ny fabrik i Kina

Göteborg, 28 november, 2006 — Eka Chemicals, ett bolag i Akzo Nobel, öppnar en ny fabrik för papperskemikalier i Guangzhou i Kina och utvidgar därmed sin närvaro landet. Fabriken som skall producera kemikalier för den snabbt växande kinesiska pappersindustrin är inte bara en nyckelinvestering i ett av Akzo Nobels viktigaste tillväxtområden för koncernens kemidel. Fabriken utgör också den senaste milstolpen i Akzo Nobels strategi för tillväxt i Kina. Investeringen uppgår 40 Mkr och antalet anställda blir femton personer. ”Expansion på tillväxtmarknaderna är ett fundament i Akzo Nobels strategiska plan” förklarar Leif Darner som är ansvarig för kemidelen i Akzo Nobels företagsledning. ”Den här investeringen, utgör en del i vår tillväxtplan för ett av våra kärnområden massa- och papperskemikalier, där Eka Chemicals i Kina redan driver en fabrik i Suzhou, i Shanghai-området.” “Efterfrågan på papper och kartong växer snabbast i världen i Kina och pappersindustrin i södra Kina har expanderat mycket snabbt de senaste fem åren. Denna trend väntas fortsätta och vi måste försäkra oss om kapacitet för att förbli den ledande leverantören på denna marknad, ” säger Jan Svärd, vd vid Eka Chemicals. Jan Svärd förklarar att ytterligare fördel med den nya fabriken i Guangzhou är placeringen nära hamnområdet kring Pärlflodens delta. ”Den nya anläggningen skall ge oss ledande position i kostnadshänseende. Våra råvaror är tillgängliga lokalt och samtliga våra kunder är belägna på kort avstånd från anläggningen.” --- För ytterligare information Akzo Nobel nv Corporate Media Relations, tel. +31 26 366 43 43 Kontakt: Heleen van de Lustgraaf Eka Chemicals China Co Ltd +68 512 6258 22 76 Ross Howat, General Manager Eka Chemicals AB, Bohus +46 31 58 71 79 Erik Widén, Informationschef Not för redaktionen Eka Chemicals med 2 900 anställda i 30 länder utgör en affärsenhet inom Akzo Nobel. Omsättningen uppgick 2005 till 8,269 MSEK. Eka Chemicals är en ledande leverantör av blekkemikalier, papperskemikalier och system till massa- och pappersindustrin i hela världen, liksom vissa specialkemikalier till läkemedelsindustri, vattenrening, elektronikindustri m fl. www.eka.com Akzo Nobel är ett internationellt Fortune 500-företag, noterat på både Euronext Amsterdam och NASDAQ. Koncernen finns också med på Dow Jones Sustainability Indexes. Akzo Nobel förser kunder över hela världen med läkemedel, veterinärmedicin, färg och kemi. Vi har fler än 62 000 medarbetare inom våra fyra verksamhetsområden, som är indelade i 13 affärsområden med verksamhet i över 80 länder. Omsättningen för 2005 uppgick till ca SEK 120 miljarder. Vårt huvudkontor finns i Nederländerna. Resultatet för helåret 2006 publiceras 15 februari, 2007. I Sverige har Akzo Nobel ca 4 000 anställda på ett 20-tal platser. Internet: www.akzonobel.com, www.akzonobel.se

• Kemikalieindustri